Sökning: "Historisk empati"

Visar resultat 21 - 25 av 54 uppsatser innehållade orden Historisk empati.

  1. 21. Lokalhistoria i samtiden : fördelar & inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pontus Lennklev; Hampus Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :lokalhistoria; historiedidaktik; inkludering; identitet; mikrohistoria; konkretion; interkulturell kompetens; historisk empati; the child as the local;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att påvisa vilken roll lokalhistoria kan spela i historieundervisningen utifrån en samtid präglad av globalisering och mångkulturalitet. Utifrån detta har vi genom intervjuer med behöriga gymnasielärare i historia undersökt vilka didaktiska fördelar de upplever att lokalhistoria kan medföra, samt vilken verkan lärares synsätt på lokalhistoria har i relation till inkludering och exkludering. LÄS MER

  2. 22. Historisk Empati : En översikt av begreppets tolkning och inkorporering i skolverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Per Andersson; Mikael Färlin; [2021]
    Nyckelord :Affective component; Classroom; Historical empathy;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt har vi kartlagt och exemplifierat olika pedagogiska tillvägagångssätt, eller “verktyg”, som används för att uppnå historisk empati hos elever. Vi har huvudsakligen använt forskning som fokuserar på observationer av pedagogiska moment. LÄS MER

  3. 23. Historisk film som historiedidaktiskt verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Philip Larsson; Jacob Titze; [2021]
    Nyckelord :historiedidaktik; historisk film; historieförmedling; historieundervisning; historiemedvetande; verktyg; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Filmens legitimitet som historieförmedlare har diskuterats och debatterats av historiker sedan mediet slog igenom. Sedan 1980-talet har akademiska diskussioner även förts angående filmens roll i skolan, där dess användning ökat i takt med dess genomslagskraft i övriga samhället. LÄS MER

  4. 24. Lika som bär men vissa med nationen mer kär : En jämförelse av kursplaner i historia för studieförberedande gymnasieutbildningar i Finland, Norge och Sverige

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Oline Malmberg; [2021]
    Nyckelord :Nordic countries; upper secondary school; history syllabus content; historical consciousness; narration; historical empathy; historical method; uses of history; Norden; gymnasieutbildning; kursplan historia; historiemedvetande; narration; historisk empati; historisk metod; historiebruk;

    Sammanfattning : The aim of this study is to compare the subject syllabuses for history education in uppersecondary school of Finland, Norway and Sweden. Three syllabuses from Norway, two from Finland and one from Sweden for courses that are compulsory for higher education preparatory programmes in the three countries have been analysed and compared. LÄS MER

  5. 25. Primärkällor i historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jennifer Baquedano; Cristian Cullborn; [2021]
    Nyckelord :historia; källkritik; källor; primärkällor; undervisning;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten undersöker forskning om hur primärkällor arbetas med i historieundervisningen samt möjliga förklaringar till detta. Frågeställningen till kunskapsöversikten vilar på syftet att undersöka hur lärare och elever arbetar med primärkällor i svensk historieundervisning. LÄS MER