Sökning: "History didactic"
Visar resultat 1 - 5 av 103 uppsatser innehållade orden History didactic.
1. Samhällskunskapsundervisning och nationalism : En studie om fyra lärares erfarenheter, begreppsanvändning och didaktiska överväganden i undervisning om nationalism
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Denna studie undersöker hur fyra gymnasielärare i samhällskunskap reflekterar över nationalism i deras undervisning. Fenomenet nationalism går att förstå som ett såväl snävt som brett begrepp och i denna studie intervjuas lärarna om hur de upplever att nationalism förekommer i deras undervisning som kunskap, perspektiv, fenomen och didaktisk utmaning. LÄS MER
2. Historiebruk i elevers samtid : Historielärares strategier och tankar kring historiebruk, ämnesdidaktik och historieämnets syfte
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : This essay investigates how Swedish history teachers in upper secondary school handle the mandatory subject usage of history in their history courses. The essay has two main focal points; the general didactic strategies employed by the teachers, and to what extent they bring up contemporary issues related to the usage of history. LÄS MER
3. Kristendomen tur och retur : En komparativ innehållsanalys om hur kristendomen förmedlats i läroböcker under perioden 1968–2018.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionenSammanfattning : This study focuses on how the religion of Christianity has been covered in Swedish textbooks between the years 1968 and 2018. The study further aims to compare and highlight the similarities and differences that time has had on how Christianity is covered, with regards to number of pages dedicated to the religion, what is said about the religion et cetera. LÄS MER
4. Mellan teori och praktik – historiedidaktiskaforskningstraditioners närvaro i svenskundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : This study investigates how teachers implement select parts of the German and Canadian history didactic traditions in relation to the Swedish history curriculum in their practice. The material used is an overview based on earlier research as well as multiple empirical classroom studies conducted throughout Sweden. LÄS MER
5. Att vara medveten om krig : En historiedidaktisk studie om hur lärare arbetar för att utveckla elevers historiemedvetande genom undervisning om militära konflikter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : The purpose of this study is to explore how six history teachers in the later years of primary school teach about military conflicts. The aim is also to explore how the teachers are teaching to develop the students’ historical consciousness. The method used in this study is semi-structured interviews. LÄS MER