Sökning: "Hjältinnor"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet Hjältinnor.

  1. 1. A Court of Heroines and Representations : En narratologisk analys av kvinnors representation som hjältinnor i Fantasyberättelser.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hannah Ström-Olsen; [2023]
    Nyckelord :Representation; gender; stereotypes; archetypes; Representation; genus; stereotyper; arketyper;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka och analysera hur hjältinnor i fantasyberättelser representeras ur ett narrativt formperspektiv. Delsyften har varit att undersöka varför det ser ut så här samt om det finns några teman hos hjältinnan som undersökts som även passar in hos andra kvinnliga karaktärer i berättelser i tidigare forskning. LÄS MER

  2. 2. Hjältinnor från två olika tider : En komparativ text- och bildanalys av Pippi Långstrump och Handbok för superhjältar med fokus på genus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefine Eriksson; Malin Söderlund; [2023]
    Nyckelord :Critical literacy; didaktisk potential; genus; grundskolan; Handbok för superhjältar; komparativ analys; könsnormer; Pippi Långstrump; text- och bildanalys;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att få fördjupad kunskap om karaktärerna i Pippi Långstrump och Handbok för superhjältar del 1: Handboken ur ett genusperspektiv och att undersöka böckernas didaktiska potential med koppling till dagens läroplan. Detta görs genom en komparativ text- och bildanalys av de två verken. LÄS MER

  3. 3. Bland hjältar och hjältinnor : En studie av könsnormativitet i bilderböcker för barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Malin Lunderquist; Lisa Alexandersson; [2022]
    Nyckelord :bilderböcker; förskola; genusteori; kön; normer; normkritik; performativitet; queerteori;

    Sammanfattning : Utifrån vår erfarenhet råder det en övervägande könsnormativitet i den litteratur som riktar sig till barn och som används i förskolans verksamhet. Forskning visar att litteraturen i förskolan bland annat fungerar som ett verktyg i barns identitetsskapande och att förskollärare via litteraturen reproducerar normer inför barnen. LÄS MER

  4. 4. Att inte översätta Nada – om litterära hjältinnor, en romans fina varp och betydelser som flätas samman

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Akademin Valand

    Författare :Siri Hultén; [2019-06-26]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Sexigt eller praktiskt : En studie om sexualiserade kläder på hjältinnor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Lara Ibrahim; [2019]
    Nyckelord :Heroines; sexualization; clothing; ideals; character design; games; Hjältinnor; sexualisering; kläder; ideal; karaktärsdesign; spel;

    Sammanfattning : Tidigare forskning fastställer att medias användning av en sexualiserad kvinna påverkar uppfattningen av hennes kompetens. Det här arbetet har därför undersökt huruvida uppfattningen av en spelhjältinna, baserad på Lara-fenomenet av Jansz & Martis (2007), påverkas av sexualiserade kontra icke-sexualiserade gestaltningar av hennes kläder. LÄS MER