Sökning: "Högläsning"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade ordet Högläsning.

  1. 1. Högläsning - mer än att bara läsa högt : En kvalitativ studie om mellanstadielärares högläsning av skönlitteratur i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Albin Nilsson; Moa Nilsson; Sandra Kripe; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; interaktion; lärarperspektiv; läsförståelse; scaffolding och undervisningsfakorer;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur mellanstadielärare arbetar med högläsning av skönlitteratur i svenskundervisningen. Studiens syfte berörs genom att synliggöra vilka undervisningsfaktorer som används i praktiken samt hur mellanstadielärare möjliggör ett lärande genom scaffolding och interaktion i ett högläsande klassrum. LÄS MER

  2. 2. Motivera elever till läsning : Hur lärare kan arbeta för att skapa motivation till och intresse för att öka elevernas läslust

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Emin Saranovic; [2023]
    Nyckelord :Motivation; Reading; The sociocultural perspective; Teachers working methods; Motivation; Läsning; Sociokulturella perspektivet; Lärares arbetssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på hur lärare i grundskolan tänker och arbetar med hjälp av olika metoder och arbetssätt för att motivera elever till att läsa. I studien genomfördes kvalitativa undersökningar i form av intervjuer med hög nivå av standardisering. Åtta legitimerade lärare deltog i undersökningarna. LÄS MER

  3. 3. Vägen till att förstå religion : En kvalitativ observationsstudie som undersöker hur en religionslärare arbetar med språk- och kunskapsutveckling med elever på introduktionsprogrammet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Olivia Khoshaba; [2023]
    Nyckelord :religionsundervisning; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; stöttning; BICS; CALP; semantisk gravitation; semantisk densitet; kunskap;

    Sammanfattning : I denna studie har jag undersökt hur en religionslärare arbetar med språk- och kunskapsutveckling hos elever på introduktionsprogrammet Individuellt val. Syftet var att undersöka hur religionsläraren arbetar för att eleverna ska utveckla ett skolspråk. LÄS MER

  4. 4. Högläsning är inte bara en fruktstund : En kunskapsöversikt om interaktiv högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ylva Russberg; Hélen Phan; [2023]
    Nyckelord :dialogisk högläsning; F-3; interaktiv högläsning; kroppslighet och sinnlighet; literacy; språkutveckling;

    Sammanfattning : Svenska elevers resultat inom läsning har under de senaste åren sjunkit. Läsdelegationen poängterar att det behövs läsfrämjande insatser för både elevers läsförmåga och läsmotivation. LÄS MER

  5. 5. Högläsning som språkutvecklande verktyg för elever med svenska som andraspråk. : En kvalitativ studie om hur åtta lärare arbetar språkutvecklande med högläsning för elever med svenska som andraspråk i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Shaima Altoon; [2023]
    Nyckelord :reading aloud; literacy; book selection; book conversation; language development; Swedish as a second language.; högläsning; litteracitet; bokval; boksamtal; språkutveckling; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att utöka kunskapen om hur lågstadielärare kan använda högläsning för att stimulera språkutvecklingen hos elever med svenska som andraspråk. Detta görs genom att undersöka hur åtta lärare i lågstadiet arbetar med andraspråksperspektivet i högläsning. LÄS MER