Sökning: "Hofstede´s kulturdimensioner"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Hofstede´s kulturdimensioner.

  1. 1. Kulturella skillnader vid interaktion mellan internationella aktörer : En kvalitativ studie om hur SBK SWEDEN AB bemöter och hanterar kulturen i Mellanöstern

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier; Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Hind Ettouzry; Jasmin Kartal; [2020]
    Nyckelord :Hofstede; Kulturdimensioner; Kultur; Interaktion; Internationalisering; Affärsrelationer; Nätverk;

    Sammanfattning : Background: ​International trade creates an opportunity for companies to grow, but at the same time also culture obstacles that make it difficult to emerge on international markets. Problem definition: ​Culture differences are crucial when collaborating with international operations overseas, causing difficulties in business relations between nations, affecting the interaction between firms on foreign markets. LÄS MER

  2. 2. Kulturens modererande effekter på sambandet mellan CSR och CFP : En kvantitativ studie av 3230 börsnoterade företag från 46 olika länder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Ferdous Foroughi; Shabab Hasan; [2019]
    Nyckelord :Corporate social responsibility; corporate social performance; corporate financial performance; national culture; Hofstede’s cultural dimension theory.; Corporate social responsibility; corporate social performance; corporate financial performance; nationell kultur; Hofstedes kulturdimensionsteori;

    Sammanfattning : Titel: Kulturens modererande effekter på sambandet mellan CSR och CFP Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. Författare: Ferdous Foroughi och Shabab Hasan Handledare: Jan Svanberg Datum: 2019 - juni Syfte: Företagens sociala ansvar (CSR) har utvecklats till ett viktigt ämne både för företag och dess intressenter. LÄS MER

  3. 3. Att anpassa eller inte? : En kvalitativ studie om butikskommunikationen anpassas till ett lands kultur

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Evelina Andersson; Linda Hedlund; Hanna Skoglund; [2016]
    Nyckelord :Visual merchandising; Culture; Culture of Sweden; Adaptation; Geert Hofstede; Hofstedés cultural dimensions; Butikskommunikation; Kultur; Kultur i Sverige; Anpassning; Geert Hofstede; Hofstedés kulturdimensioner;

    Sammanfattning : Titel: Att anpassa eller inte?  En kvalitativ studie om butikskommunikationen anpassas till ett lands kultur.   Problemställning: Examensarbetet är inriktad på följande problemställning: Hur är butikskommunikationen anpassad till kulturen i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Projektdeltagarnas upplevelser av kulturskillnader i ett multikulturellt projekt : En fallstudie genomförd inom mjukvarubranschen

    Magister-uppsats, Handelshögskolan; Avdelningen för informatik och projektledning

    Författare :Mia Myrén Zreloff; Josefin Markström; [2013]
    Nyckelord :Multikulturell projektgrupp; global; multikulturellt projekt; mjukvarubranschen; kultur; Hofstede; dimensionsteori; kulturdimensioner; interkulturell intelligens;

    Sammanfattning : Den ökade globaliseringen av arbetsmarknaden har resulterat i att internationella projekt bedrivs i högre omfattning. Detta är särskilt vanligt inom mjukvarubranschen, där företag ofta anställer dataspecialister från andra länder för att bredda sin kompetens. Internationella projekt innebär fler kulturskillnader på arbetsplatserna. LÄS MER

  5. 5. Framgångsrika affärer på nya marknader : En studie av Vero Modas framgångsrika etablering på den svenska marknaden

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Wei Jiang; [2011]
    Nyckelord :Kultur; utländska företag; Hofstede´s kulturdimensioner; lyckad etablering; strategier; konkurrens; Sverige; Danmark;

    Sammanfattning : Bakgrund:  Globalisering har medfört att fler utländska företag intresserat sig av utlandsetableringar. Europeiska Unionen har lett till att fler utländska företag väljer att etablera sig i medlemsländer och därmed även i Sverige. Detta har medfört att konkurrensen på den svenska marknaden ökat. LÄS MER