Sökning: "Hofstede’s masculinity"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Hofstede’s masculinity.
1. Intercultural (mis)communication in Swedish Workplaces from the Perspective of Brazilian Employees
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : This study explores politeness and linguistic strategies in intercultural workplace communication in Sweden from the perspective of Brazilian white-collar employees. Employing Brown and Levinson's (1987) politeness framework and Hofstede's (2001; 2011) dimensions of Power Distance and Masculinity/Femininity. LÄS MER
2. A comparative study: How are European fast-fashion and high-end fashion brands adapting their marketing strategy for the Japanese market?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : The study investigated how European fashion brands adapt their marketing strategies to the Japanese market. The culture in Japan differs from Europe, in which advertisements, commercials and other promotional tools risk getting misinterpreted or perceived as offensive. LÄS MER
3. Kulturens påverkan på företagens nedskrivningstendenser : En empirisk undersökning mellan börsnoterade företag i anglosaxiska och kontinentaleuropeiska länder.
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka huruvida det förekommer skillnader mellan anglosaxiska och kontinentaleuropeiska företag gällande goodwillnedskrivningar och vilka kulturella dimensioner (Hofstede) som är signifikanta för företagens nedskrivningstendenser. Metod: Studien använder en deduktiv ansats med fastställda hypoteser formulerade från tidigare forskning. LÄS MER
4. Samband mellan emotionell intelligens och nationell kultur : En kvalitativ studie med empiri från Frankrike, Kina och Sverige
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Titel: Samband mellan emotionell intelligens och nationell kultur – en kvalitativ studie med empiri från Frankrike, Kina och Sverige Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Anna Kokko och Daniel Wiberg Handledare: Tomas Källquist och Pär Vilhelmson Datum: 2020 - Januari Syfte: Studiens syfte är att synliggöra samband mellan emotionell intelligens och nationell kultur med hjälp av en modell, detta genom att med utgångspunkt i Hofstedes kulturdimensionsteori jämföra emotionell intelligens hos ledare i tre olika nationella kulturer. Metod: Studien har utgått ifrån en kvalitativ metod där sexton semistrukturerade intervjuer har genomförts med ledare från Frankrike, Kina och Sverige. LÄS MER
5. Påverkar maskulinitet ett lands transportutsläpp? : – En studie om sambandet mellan maskulinitet och transportutsläpp
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskapSammanfattning : The purpose of the study is to compare whether there is any connection between a country's masculinity and the country's transport emissions per capita. Furthermore, theories about Hofstede's masculinity index have been discussed as well as what attributes that characterize a country. LÄS MER