Sökning: "Hofstede sverige"
Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden Hofstede sverige.
1. Redovisningsskillnader av Realiserad FoU
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet är att undersöka vilka skillnader Storbritannien och Sverige har gällande aktivering av utvecklingskostnader i respektives företag, samt att förstå och förklara eventuella skillnader med hjälp av det teoretiska ramverket. Studien har genomförts genom deduktiv forskningsansats och med en kvantitativ metod där 76 brittiska och svenska börsnoterade läkemedelsbolag jämförts. LÄS MER
2. Kulturella aspekter och anpassning- : Huruvida ett amerikanskt multinationellt företag anpassar sin organisationskultur i Sverige
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Kulturella skillnader mellan länder framhålls som en av de viktigaste aspekterna att ta hänsyn till när det gäller att bedriva verksamhet internationellt. Dess relevans medför ofta att det finns ett behov av att anpassa verksamheten efter de kulturella skillnader som råder i värdlandet snarare än att standardisera den i enlighet med ursprungslandet. LÄS MER
3. Coronapandemins påverkan på organisationskulturen i ett globaliserat företag
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att förstå hur organisationskulturen är uppbyggd i en globaliserad organisation med olika nationella kulturer och vidare hur motståndskraftig organisationskulturen är mot förändringar i en extern kris, för att svara på det framställdes två frågor. En fallstudie gjordes på ett globaliserat företag inom mjukvaruutvecklingsbranschen, stationerat i Sverige, USA och Singapore. LÄS MER
4. Inhemskt producerad, globalt distribuerad, målgrupp negligerad?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka kulturell påverkan av kreativa inslag i standardiserad reklam. Med studien vill författarna bidra marknadsföringsbyråer med en utökad förståelse för hur den kultur som är associerad med landet inom vilken byrån agerar kan ha en omedveten påverkan på produktionen av reklamfilm. LÄS MER
5. En studie kring medarbetarnas välbefinnande och känsla av sammanhang (KASAM) på arbetsplatsen : Sverige och USA
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka hur medarbetarnas välbefinnande och känsla av sammanhang (KASAM) uppfattas på arbetsplatser i Sverige och USA. Metod: Studien är en kvalitativ studie med kvantitativt inslag. LÄS MER