Sökning: "Hofstede"

Visar resultat 1 - 5 av 231 uppsatser innehållade ordet Hofstede.

  1. 1. Standardisering eller anpassning? : En fallstudie om hur ett multinationellt företag tar hänsyn till nationella kulturskillnader i sin försäljningsprocess

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen; Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gustav Norberg; Johan Andersson; [2019]
    Nyckelord :Nationell kultur; Försäljning; Anpassning; Standardisering; Marknadsmixen;

    Sammanfattning : I denna fallstudie undersöks hur ett multinationellt företag kan anpassa eller standardisera sina försäljningsstrategier utifrån nationell kultur på den tyska, amerikanska och kinesiska marknaden. Teorier av Hofstede et al. (2010) och Gesteland (2012) gällande nationell kultur används för att illustrera kulturella skillnader. LÄS MER

  2. 2. Kulturens modererande effekt på sambandet mellan andelen kvinnliga styrelseledamöter och CSP : En kvantitativ studie på 673 börsnoterade företag i Europa

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi; Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Sara Hollström; Emilia Törnqvist; [2019]
    Nyckelord :CSR; CSP; ESG; Female board members; Cultural features; Hofstede; CSR; CSP; ESG; kvinnliga styrelseledamöter; kulturella särdrag; Hofstede;

    Sammanfattning : Syfte: I takt med att konsumenter och övriga intressenters medvetenhet ökar ställs det högre krav på företagens sociala prestation (CSP) för att de ska förbli framgångsrika. Dessa ökade krav har bidragit till nya restriktioner och lagar om rapportering av icke-finansiell information, för vilken företagens styrelse är ansvariga. LÄS MER

  3. 3. Cultural adaptation in cross-national business relationships: The Netherlands-Sweden

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi; Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Shakila Shamsudin; Inge Verbeek; [2019]
    Nyckelord :Culture; Time; Trust; Adaptation; Business Relationship;

    Sammanfattning : Aim: The aim of this work is to study the role that culture plays in business relationships between the Netherlands and Sweden. Further, the effects of time and trust on the business relationships are also investigated. The investigation entails whether there are cultural differences between the two countries and how those differences are managed. LÄS MER

  4. 4. Kulturalisering eller akulturalisering, anpassar svenskar sin arbetskultur till omgivningen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Johanna Tegelström; Niklas Häll Larsson; [2019]
    Nyckelord :Culture; agency; communion; masculinity; femininity; Social Sciences;

    Sammanfattning : Skillnader i kultur mellan länder är sedan länge väldokumenterade (Hofstede, 1998). I en allt mer globaliserad värld där det blir vanligare att personer flyttar mellan länder har det blivit aktuellt att studera huruvida dessa personer “akulturaliseras” (Berry, 2003), alltså anpassar sig kulturellt, till sin nya hemmiljö. LÄS MER

  5. 5. Genus och styrning - En studie som undersöker hur genus tar sig uttryck i styrningen inom mans- och kvinnodominerade företag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Cecilia Lans Norrby; Hedda Danielsson Jonsson; [2018-02-08]
    Nyckelord :Management control systems; genus; feminina värderingar; maskulina värderingar; ekonomistyrning; sociala konstruktioner; företagskultur; organisationsstrukturer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur genus tar sig i uttryck i styrningen inom mans- och kvinnodominerade företag. Sammantaget undersöks områdena värderingar, mål, ledarskap och hållbarhet. LÄS MER