Sökning: "Home literacy environment"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Home literacy environment.

  1. 1. ASSISTIVE TECHNOLOGY FOR PRIMARY STUDENTS IN ENGLISH LEARNING AT HOME

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Xuefen Mei; [2023-10-23]
    Nyckelord :Assistive technologies; English learning; self-directed learning;

    Sammanfattning : Purpose: The aim of this study is to explore the possibilities and challenges of the assistive technology for primary school students in English learning and examine what becomes significant at home English literacy practices mediated by digital tools. The study also looks into the possibilities and challenges of technologies for EFL learning by investigating the problem of EFL learning for primary children in China. LÄS MER

  2. 2. Metoder som kan förbättra compliance hos patienter med psykisk sjukdom : En integrativ litteraturstudie

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Teija Jonasson; Marina Karlsson; [2023]
    Nyckelord :patient compliance; mental disorders; methods; compliance; metoder; psykisk sjukdom;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det finns flera faktorer som påverkar compliance, bland annat stigmatisering, kognition och hälsolitteracitet. Bristande compliance är vanligt förekommande hos patienter med psykisk sjukdom och kan leda till allvarliga konsekvenser, såsom svåra insjuknanden, försämrad livskvalitet och suicid. LÄS MER

  3. 3. Hemmiljöns påverkan på F-3-elevers läsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Hall; Rasmus Rolfson; [2023]
    Nyckelord :HLE; home literacy environment; literacy; hemmiljö; läsförmåga; sociokulturell status;

    Sammanfattning : Detta är en kunskapsöversikt över vad i hemmiljön som påverkar läsförmågan hos elever i årskurs F-3. Efter att ha sökt systematiskt i databaserna ERIC, Google Scholar, EBSCO och LIBSEARCH har vi valt tio artiklar med såväl nationell som internationell forskning. Samtliga artiklar är peer reviewed. LÄS MER

  4. 4. Ska vi läsa? Eller vill du hellre leka med iPaden? : En studie om digitala medievanor hos barn i 3-5 årsåldern och betydelsen av kognitiv, språklig och läsfrämjande stimulans i hemmiljön för språkutveckling.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Nikola Majerle; [2022]
    Nyckelord :Barn 3-5 år; språkutveckling; kognitiv hemmiljö; digital medieanvändning; STIMQ-2; MAQ; SECDI-III;

    Sammanfattning : Digital medieanvändning ökar hos både barn och vuxna mer och mer i vår vardag, både i hemmet och utanför. Forskning tyder på att barnets språkliga utveckling påverkas av både den digitala miljön i hemmet men också av hur mycket och på vilket sätt föräldrar läser för och interagerar med barnet, det vill säga kognitiv, språklig och läsfrämjande stimulans i hemmiljön (KSL i hemmiljön). LÄS MER

  5. 5. Men ingen kan språket : En diskursanalys av förskollärares berättelser om sitt arbete med flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Rasmus Overmark; [2022]
    Nyckelord :Preschool; multilingualism; literacy environment; interview study; discourse analysis.; Förskola; flerspråkighet; litteracitetsmiljö; intervjustudie; diskursanalys.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to generate knowledge about how the preschool's physical and social literacy environment is used and can be used to support multilingual children in their language and literacy development and highlight the opportunities and difficulties that preschool teachers experience in their work with language development of multilingual children. The questions that are answered are: How do the respondents describe the literacy environment in their preschool department? And: How do the respondents describe their support of multilingual children's language development and their conditions for teaching? Surveys and qualitative interviews were used as the method to answer the questions and were analyzed in relation to the study’s theoretical framework, constituted by discourse analytical theory. LÄS MER