Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Yrkeshögskolan i skuggan av högskola/universitet : En kvalitativ studie om hur studie- och yrkesvägledare informerar och vägleder elever inför eftergymnasial utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Matilda Calissendorff; Nellie Michelsson; [2022]
    Nyckelord :Guidance; Information; Post-secondary education; Horizons for action; College preparatory programmes; Vägledning; Information; Eftergymnasial utbildning; Handlingshorisont; Högskoleförberedande gymnasieprogram;

    Sammanfattning : Denna studie ämnade att undersöka hur studie- och yrkesvägledare informerar och vägleder elever på högskoleförberedande gymnasieprogram inför val av eftergymnasiala studier på högskola/universitet och yrkeshögskola. Studien bottnade i en teoretisk ansats som tar sin grund i Careershipteorin, med särskild tyngdpunkt i handlingshorisont. LÄS MER

  2. 2. Det stora vägskälet : gymnasieelevers upplevelse och planerade val inför nästa fas i livet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Petra Kärrström; Ida Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Horizons for action; school-to-work transition; upper secondary students; educational and career choices; turning point; Handlingshorisont; school-to-work transition; gymnasieelever; studie- och yrkesval; brytpunkt;

    Sammanfattning : Brytpunkten från gymnasiet kan förstås som ett avgörande vägskäl med ett överflöd avvalmöjligheter för ungdomar. Syftet med denna studie var att genom en kvantitativenkätundersökning kartlägga hur gymnasieelever i år tre på naturvetenskaps-,samhällsvetenskaps-, och ekonomiprogrammet i Stockholms län planerade och motiverade sittval inför tiden efter gymnasiet och att se hur detta skilde sig åt utifrån bakgrundsfaktorerna kön,etnicitet och bostadsort, samt att få en översikt för hur gymnasieeleverna upplevde brytpunktenfrån gymnasiet och hur de såg på sin egen handlingshorisont. LÄS MER

  3. 3. Gribov ambiguities in non-Abelian gauge theories

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Teoretisk partikelfysik - Geonomgår omorganisation

    Författare :Fredrik Granström; [2021]
    Nyckelord :Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : This thesis investigates the quantization of field theories using the functional integral formalism. Gauge invariance necessitates a gauge-fixing procedure that chooses a unique field configuration from each gauge orbit. LÄS MER

  4. 4. Varför är det så ont om likvärdig vägledning? : Vägledarens syn på sitt uppdrag och hur det kan bli mer likvärdigt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sandra Käck Jansson; Beatrice Österberg; [2021]
    Nyckelord :Career guidance assignation; Equivalence; Horizons for action; Careership; Vägledningsuppdraget; Likvärdighet; Handlingshorisont; Framtidsval;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att fördjupa förståelsen för hur studie- och yrkesvägledare ser på sitt uppdrag med särskilt fokus på hur de uppfattar uppdragets likvärdighet. Intresset för detta område har väckts under vår utbildning till studie- och yrkesvägledare på Stockholms universitet och utifrån de diskussioner kring vägledning och vägledares uppdrag som förs i samhället idag. LÄS MER

  5. 5. Valkompetens hos gymnasieelever : Elevers perspektiv på gymnasievalet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Karlsson Jerfström; Vanya Rosén; [2020]
    Nyckelord :Decision-making competence; Choice of upper secondary school; Wide and narrow guidance; Horizons for action; Career Management Skills; Career competence; Valkompetens; Gymnasieval; Fokusgrupp; Vid och snäv vägledning; Handlingshorisont; Career Management Skills; Karriärkompetens;

    Sammanfattning : Many students change their choice of secondary school programme or fail to complete their studies which results in a great cost to society or personal costs for the student. The purpose is to examine the experiences of two groups of upper secondary school students regarding their choice of upper secondary school programme. LÄS MER