Sökning: "Howard Gardner"

Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden Howard Gardner.

  1. 6. Hur man lär elever att lära sig själva -en litteraturstudie om hur lärare kan arbeta med metakognition i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Paula Persson; [2012]
    Nyckelord :metakognition; lärande; förståelse; metoder för lärare; struktur- och mönsterskapande; dialog; variation i undervisningen;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en litteraturstudie som behandlar hur man kan jobba med att främja elevers medvetande om det egna lärandet. Syftet med arbetet är att förbättra kunskapen om att arbeta med metakognition hos blivande lärare samt redan verksamma lärare. LÄS MER

  2. 7. Dramapedagogiska verktyg i undervisningen - en väg till kunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emmelie Olsson; Emily Persson; [2011]
    Nyckelord :pedagogiskt drama; dramapedagogik; dramapedagogiska verktyg; John Dewey; Howard Gardner; lärarroll och ledarskap; varierad undervisning med kroppen som metod; tryggare grupper; ett lustfyllt lärande; learning by doing;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vad sex lärare menar att pedagogiskt dramatillför i deras undervisning samt undersöka vad dramapedagogiken kan bidra med ielevernas kunskapsinhämtning. Vi har undersökt detta med hjälp av fyrafrågeställningar: Vilka dramapedagogiska verktyg använder informanterna i sinundervisning? I vilket syfte använder informanterna pedagogiskt drama? Vad harutbildningen i pedagogiskt drama tillfört deras lärarroll? Hur upplever informanternaatt eleverna påverkas av pedagogiskt drama? Undersökningen är kvalitativ och bygger på sex frågeformulär. LÄS MER

  3. 8. Smart på olika sätt : Jämförande studie hur två skolor arbetar efter Howard Gardners lärteori

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mikaela Ermén Luterkort; Mikaela Monfors; [2011]
    Nyckelord :pedagogik; grundskolan årskurs nio; Howard Gardner; individanpassad undervisning; lärstilar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om och i sådant fall hur fyra lärare använder sig av Gardners lärteori i undervisningen på två skolor. Skolan A är en profilskola som enligt hemsidan och rektorn medvetet arbetar efter psykologen Howard Gardners teorier om de nio intelligenserna, det vill säga olika typer av kognitiva förmågor. LÄS MER

  4. 9. Lärstilar

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Annelie Lundblad; Petra Rasmusson; [2011]
    Nyckelord :Individualisering; intelligenser; lärstilsmodeller; pedagogiska verktyg.;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att se om en grupp utvalda lärare med respektive utan pedagogisk utbildning använder sig av pedagogiska verktyg i undervisningen. Vi har genomfört observationer i klassrummen för att därigenom lättare kunna se sammanhangen när intervjuerna sedan genomfördes. LÄS MER

  5. 10. Skolträdgården som ett pedagogiskt verktyg i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ann Johansson; [2010]
    Nyckelord :skolträdgård; pedagogiskt redskap; stimulerande undervisningsmiljö; John Dewey; Howard Gardner; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka ett specifikt arbetssätt som pedagoger kan använda sig av för att skapa en stimulerande undervisningsmiljö med hjälp av uterummet, dvs hur man som pedagog kan använda skolträdgården som ett pedagogiskt verktyg. Arbetet utgår ifrån frågeställningarna: Hur arbetar pedagogerna med en skolträdgård som ett pedagogiskt redskap? Vilka motiv och teorier ligger bakom pedagogernas val att använda sig av skolträdgården som ett pedagogiskt verktyg? Hur upplever eleverna arbetet i skolträdgården? De metoder som används för att besvara frågeställningarna är dels kvalitativa intervjuer med pedagoger som i någon form arbetar med en skolträdgård i sin undervisning och dels en kvantitativ enkät ställd till eleverna som pedagogerna arbetar med. LÄS MER