Sökning: "Humanistiska frågor"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Humanistiska frågor.

  1. 1. "Vad f*n har jag valt för utbildning?" – en kvalitativ undersökning om kulturstudenters relation till sina studier

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Lovisa Snygg; [2024-02-06]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : När jag påbörjade mina studier på kandidatprogrammet Kultur drog jag mig för att svara på frågor om vad jag gör om dagarna. Jag märkte att jag skämdes till följd av mitt studieval. Jag tyckte det var svårt att bemöta det ifrågasättande och den oförståelse som jag upplevde att folk i min omgivning mötte mig med. LÄS MER

  2. 2. Hur väl fungerar digitala verktyg på gymnasiets yrkesprogram?

    L3-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

    Författare :Michael Ed; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; digitalisering; utbildning; undervisning; pedagogik; elever; larare; TPACK; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen var att utveckla en förståelse för hur väl digitala lärresurser fungerar för elever på gymnasiets yrkesprogram. Enligt begreppet ”Digital Natives” skulle eleverna inte uppleva några problem alls, vilket visade sig inte vara fallet. LÄS MER

  3. 3. Sexualitet, samtycke och relationer – Om förutsättningar för att arbeta med det nya kunskapsområdet som policy

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna; Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Tove Normark Heggemann; Moa Olsson Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Sexualitet; samtycke och relationer; sexualundervisning; policy enactment theory; ämnesintegrering; värdegrundsarbete; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka huruvida verksamma inom gymnasieskolan upplever sig förberedda inför att ta sig an undervisningen i det nya kunskapsområdet Sexualitet, samtycke och relationer (SSR), som är en del av rådande läroplan sedan höstterminen 2022. Med hjälp av policy enactment theory analyserar vi tematiskt kodade kvalitativa intervjuer med lärare och biträdande rektorer och visar hur ansvaret för arbetet med SSR eller värdegrundsarbete som berör sexualundervisning tenderar att läggas på eldsjälar, på samma gång som lärare efterfrågar formell kompetens hos kollegiet och mer stöd från skolledning i form av tid och resurser. LÄS MER

  4. 4. Hur mellanstadieelever lär sig samhällsekonomi utifrån ett flödesschema : Ett variationsteoretiskt perspektiv på lärande

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Fredrik Wahlberg; [2022]
    Nyckelord :fenomenografi; variationsteori; kritiska aspekter; visuella representationer; SO 4-6;

    Sammanfattning : Den här studien syftade till att få ökad förståelse för hur elever i årskurs fem kan utveckla kvalificerad förståelse om samhällsekonomins komplexa samband med hjälp av ett flödesschema. Studien fokuserade på vilka kritiska aspekter av det samhällsekonomiska systemet som eleverna tycktes urskilja i en lektion som fokuserade detta innehåll. LÄS MER

  5. 5. Sagan om Drama Forum : En historisk undersökning av tidskriften DramaForum 2004-2016

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Elisaveta Sapan; [2021]
    Nyckelord :DramaForum; historisk undersökning; narrativ teori; diskursanalys; dramapedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utifrån ett historiskt perspektiv undersöka tidskriften DramaForum. Med socialkonstruktionell ansats genomförs två delundersökningar, en narrativ och en diskusanalytisk, av tidningens plats i svenska dramahistoria. LÄS MER