Sökning: "Humbla"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Humbla.

  1. 1. Erfarenheter av hemgång efter sjukhusvistelse : En allmän litteraturöversikt ur den äldre individens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Caroline Humbla; Batoul Korkis; [2024]
    Nyckelord :Experiences; Literature review; Older individuals; Transition process; Erfarenheter; Litteraturöversikt; Äldre; Övergångsprocess;

    Sammanfattning : Background: Frail older individuals run a greater risk of having to be cared for in hospital. Returning home after hospital discharge is often linked to an increased need for support from relatives or via care interventions. Close relatives experience worries, stress and despair linked to the older individuals return home. LÄS MER

  2. 2. Compassion fatigue på akutmottagning : En litteraturstudie utifrån sjuksköterskors erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Matilda Humbla Lundemo; Victoria Luzon Johansson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. De fem matematiska förmågorna : En kvalitativ studie om hur lärare i F-3 arbetar för att utveckla de fem matematiska förmågorna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :LiliaRoss Namroud; Emelie Humbla; [2022]
    Nyckelord :The five mathematical competencies; laboratory work; talk moves; open problem solving; math; primary school teacher; De fem matematiska förmågorna; laborativt arbete; Talk moves; öppna problemlösningar; matematik; F-3 lärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur F-3 lärare beskriver att de arbetar för att utveckla de matematiska förmågorna hos elever. Detta tog vi oss an genom att besvara följande forskningsfrågor: Hur beskriver lärare i F-3 att de arbetar för att ge elever möjlighet att utveckla de fem matematiska förmågorna? och Vilka utmaningar beskriver lärarna att de upplever i att ge eleverna möjlighet att utveckla de fem matematiska förmågorna? Vi har intervjuat åtta lärare från olika skolor, kommuner och årskurser för att besvara studiens forskningsfråga. LÄS MER

  4. 4. Distansundervisning i förhållande till läroplanen för gymnasieskolan : En kvalitativ studie enligt idrottslärares perspektiv

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Giancarla Delfino Humbla; Leon Berthas; [2022]
    Nyckelord :Distansundervisning; pandemin; gymnasiet; KASAM;

    Sammanfattning : Syfte och Frågeställningar Syftet med studien är att undersöka på vilket sätt gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa har upplevt att distansundervisning har påverkat deras möjligheter att både genomföra undervisning i förhållande till det centrala innehållet samt att bedöma elevernas kunskaper enligt kunskapskraven. De frågeställningar som därmed ställdes var följande: På vilket sätt har gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa upplevt att distansundervisning har påverkat deras möjligheter att genomföra undervisning i förhållande till det centrala innehållet? Hur upplever gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa att distansundervisningen har påverkat deras möjligheter att bedöma elevernas kunskaper enligt kunskapskraven? Metod Vi använde oss av den kvalitativa metoden bestående av intervjuer med sex idrottslärare som undervisar i gymnasiet i ämnet idrott och hälsa för att få förståelse för deras upplevelse kring distansundervisning i förhållande till läroplanen för gymnasieskola. LÄS MER

  5. 5. Den mångkulturella skolan : En kvalitativ studie om hur lärare i F-3 bemöter muslimska elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Humbla; Josipa Opacak; [2021]
    Nyckelord :muslimska elever värdegrund lärare aktör vårdnadshavare religion stigmatisering;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att fördjupa våra kunskaper om hur lärare i F-3 bemötermuslimska elever för att inkludera alla då detta kan upplevas problematiskt. Föratt besvara våra forskningsfrågor har vi valt att arbeta med sex styckenkvalitativa intervjuer. LÄS MER