Sökning: "Humour"
Visar resultat 21 - 25 av 182 uppsatser innehållade ordet Humour.
21. Health Communication on TikTok : A Qualitative Study of Credibility on A Humorous Platform
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : The video-sharing platform TikTok has gained popularity over the last few years. During the recent Covid-19 pandemic, TikTok was implemented in health communication strategies to target a younger audience. The platform's humorous and entertaining jargon is somewhat contradictory to the intentions of health communication. LÄS MER
22. Stereotypes in British Comedy : An Analysis of Open All Hours and The Good Life
Kandidat-uppsats, Högskolan i HalmstadSammanfattning : The aim of this work is to analyse how the comic effect is constructed from a series ofstereotypes that characterize the British sitcoms of the 1970s and 1980s. It is based on thewriter´s hypothesis that British television situation comedy in the second half of the twentiethcentury depended heavily on depicting mythical stereotypical characters in British society andconfronting these with aspects of modernity, especially in relation to the relaxation of sexualmores and the erosion of class distinction. LÄS MER
23. Psykologiska försvar och långvarig smärta : En studie om psykologiska strategier för hantering av livet med smärta
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Långvarig smärta innebär ofta stora påfrestningar för individen med konsekvenser på många livsområden vilket utgör en utmaning för hälso- och sjukvården gällande bemötande utifrån ett helhetsperspektiv. En central aspekt av att leva med långvarig smärta är hur stress och påfrestningar hanteras exempelvis genom användning av psykologiska försvar. LÄS MER
24. Reklam kan vara rolig : En studie om humors påverkan på köpintention
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Titel: Reklam kan vara rolig; en studie om humors påverkan på köpintention Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Christopher Hasp & Manfred Högberg Handledare: Michelle Ryback Datum: 2022 – Juni Syfte: Avsikten med arbetet är att undersöka om en tydlig koppling finns mellan uppskattning av humor och köpintention för produkter med låg engagemangsnivå genom användandet av videoreklam. Metod: I studien har en kvantitativ forskningsmetod med ett deduktivt tillvägagångssätt använts där datainsamling skett i form av en enkätundersökning med totalt 103 besvarande respondenter. LÄS MER
25. Al Nord si ride? : L'influenza degli stereotipi di nordicità sulla ricezione della letteratura svedese in Italia (2006-2020)
Master-uppsats, Stockholms universitet/Romanska och klassiska institutionenSammanfattning : The reception of Swedish literature in Italy has been widely overlooked. Only few studies consider it and these usually neglect the most recent history of this reception. For this reason, this research aims at describing how the Italian readership interpreted the Swedish books which were translated in the years 2006-2020. LÄS MER