Sökning: "Hundar pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Hundar pedagogik.

  1. 1. Hundens självklara plats i skolan? : Hunden som artefakt för social utveckling för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Katarina Johansson; Cecilia Anjou; [2023]
    Nyckelord :anpassad grundskola; intellektuell funktionsnedsättning; pedagoghund; pedagoghundsteam; sociala förmågor; sociokulturellt perspektiv; utbildad hund;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är inte enbart kunskapsrelaterat utan bygger till stor del på att varje individ ska få med sig sociala egenskaper för att kunna passa in i samhället och fungera som goda samhällsmedborgare. I den här studien har det varit av intresse att undersöka om användningen av en utbildade hund i skolans verksamhet kan riktas mot att utveckla sociala förmågor och inte bara inriktat mot det teoretiska. LÄS MER

  2. 2. Djurassisterad pedagogik i hälsoundervisning : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elinur Demirtas; [2023]
    Nyckelord :Animal-assisted intervention; Animal-assisted therapy; Animal-assisted education; ADHD; add; autism; canine-assisted intervention; disability; dog therapy; dogs effect on children; health; Mental health; Maslow s hierarchy of needs; motivation theory; physical education; physical activity; oxytocin.; Djurassisterad pedagogik; Djurassisterad intervention; hunds assisterad intervention; hundterapi; skolhund; funktionshinder; adhd; add; autism; mental hälsa; idrott och hälsa; hundens effekt; Maslows behovshierarki; motivationsteori; oxytocin.;

    Sammanfattning : Djurassisterad pedagogik är målinriktade instaser med akademiska och pedagogiska mål som involverar tränade djur för att stödja elever med t.ex. funktionsnedsättningar eller särskilt stöd.  Syftet med denna studie är att belysa hur djurassisterad pedagogik (DAP) kan användas i idrott-och hälsoundervisning. LÄS MER

  3. 3. Hunden som nyckel till lärandet : Fyra fallstudier om hundassisterad pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Stefanie Berggren; [2022]
    Nyckelord :aae; aai; dog assisted education; special education; hundassisterad pedagogik; hundunderstödd pedagogik; specialpedagogik; djurunderstödd pedagogik; hund; skolhund;

    Sammanfattning : I föreliggande studie har arbetssätt, upplevelser och konsekvenser av hundassisterad pedagogik i fyra elevärenden undersökts. Studien grundas på en kvalitativ ansats genom femton semistrukturerade intervjuer med elever, hundförare, vårdnadshavare och lärare. Dessa elevärenden bildar tillsammans fyra case. LÄS MER

  4. 4. En mjuk, lurvig och fyrbent pedagog? : Sju pedagogers uppfattningar om hur hundar kan användas som en resurs i förskolans värdegrundsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emelia Granström; Terése Åkerlund; [2022]
    Nyckelord :Empati; Förskola; Relationellt perspektiv; Skolhund; Värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : I denna studie ville vi undersöka skolhundars medverkan i pedagogisk verksamhet. Vi riktar oss främst till förskolan, men i avsaknaden av forskning på området har vi även lyft in grundskolan i studien. Detta då arbetet med grundskolans yngsta barn kan tänkas gälla även för barn i förskoleåldern. LÄS MER

  5. 5. Fyra tassar bland barnen : En kvalitativ studie av hundförares uppfattning av fenomenet hund i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Therese Karlborg; Emelie Haleen; [2022]
    Nyckelord :pedagogik; uppfattningar; intervju; fenomenografi; hundförare; hund i skolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskaper om hundförares uppfattningar av fenomenet hund i skolan och hur hundförare upplever att hundar bidrar till skolans lärandemiljö. För att kunna besvara syftet har vi utgått från följande forskningsfrågor: Hur används hunden i undervisningen för att hjälpa eleverna uppnå kunskapskraven, hur används hunden för att underlätta sociala interaktioner och hur inkorporeras hunden i skolan. LÄS MER