Sökning: "Hunger Games"
Visar resultat 21 - 25 av 55 uppsatser innehållade orden Hunger Games.
21. Genuskonstruktioner i Hungerspelen och Ruts bok : Hur kan texterna användas i gymnasieskolans värdegrundsarbete?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : This thesis uses a hermeneutic text analysis from a queer perspective to analyse Suzanne Collins The hunger games and the religious text Book of Ruth. This has been done to examine if the texts can be used to address the Swedish high school’s values about gender and identity. LÄS MER
22. Critical Thinkers through The Hunger Games : Working with Dystopian Fiction in the EFL Classroom
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)Sammanfattning : This essay gives examples of possible ways to inspire young adults to become politically more aware and active using dystopian fiction in the EFL classroom. First, an overview of the dystopian genre and different ways of using it in the EFL classroom to improve critical thinking skills will be given. LÄS MER
23. Machomän och mammas pojkar : En studie om manlighetsroller och manligt samspel i Suzanne Collins ungdomsroman Hungerspelen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This thesis aimed to analyze how men and masculinity were portrayed in The Hunger Games. I intended to investigate the most salient masculine characters. I also wanted to analyse the one-on-one interactions between men as well as their group interactions. LÄS MER
24. Systrar, spel och surrogater : En motiv- och karaktärsstudie av Katniss och Prims systerrelation i Suzanne Collins The Hunger Games-trilogi
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : I denna uppsats undersöks hur systerrelationen mellan protagonisten Katniss Everdeen och hennes lillasyster Prim porträtteras i Suzanne Collins The Hunger Games-trilogi, bestående av The Hunger Games (2008), Catching Fire (2009) och Mockingjay (2010). Syftet med uppsatsen är att utforska vilken funktion denna porträttering får för intrigen i sin helhet samt att se vilka föreställningar om manligt och kvinnligt som blir synliga i relationen systrarna emellan. LÄS MER
25. Kom ihåg vem den sanna fienden är! : En analys av normativitet och motstånd i filmatiseringarna av Hunger Games med avseende på klass, genus och etnicitet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV); Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : The following study examines the construction of political identities in the cinematic adaptations of Suzanne Collins "The Hunger Games". This is done through the lense of a post-structuralist, discourse-oriented, theoretical framework. LÄS MER