Sökning: "Hur Kom Kommunikation Till"

Visar resultat 1 - 5 av 715 uppsatser innehållade orden Hur Kom Kommunikation Till.

  1. 1. Drama som metod för lärande Utveckling av arbetsmetod genom drama på förskolan Namn: Moa

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Moa Johansson; Anna Unnebo; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; utbildning; drama; självkänsla; estetiska lärprocesser; utveckling; aktionsforskning; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : I den här studien har vi använt oss av frågor som innehåller begrepp som hör till den sociokulturella teorin för att ta reda på om det är möjligt att använda arbetsmetoder som innehåller drama på förskolan; hur kan pedagogerna stötta barnets proximala utvecklingszon och vilka medierande redskap behöver pedagogerna för att göra det möjligt? Metoden vi använde för att få svar på våra frågor utgick från aktionsforskning, där vi använde oss av semistrukturerade intervjuer innan och efter aktionen, observationer med reflekterande samtal, samt en workshop som vi själva utformade. Vi valde att utföra den här studien på en förskola där fyra pedagoger var aktiva i utvecklingsarbetet. LÄS MER

  2. 2. Drama som metod för lärande Utveckling av arbetsmetod genom drama på förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Moa Johansson; Anna Unnebo; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; utbildning; drama; självkänsla; estetiska lärprocesser; utveckling; aktionsforskning; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : I den här studien har vi använt oss av frågor som innehåller begrepp som hör till den sociokulturella teorin för att ta reda på om det är möjligt att använda arbetsmetoder som innehåller drama på förskolan; hur kan pedagogerna stötta barnets proximala utvecklingszon och vilka medierande redskap behöver pedagogerna för att göra det möjligt? Metoden vi använde för att få svar på våra frågor utgick från aktionsforskning, där vi använde oss av semistrukturerade intervjuer innan och efter aktionen, observationer med reflekterande samtal, samt en workshop som vi själva utformade. Vi valde att utföra den här studien på en förskola där fyra pedagoger var aktiva i utvecklingsarbetet. LÄS MER

  3. 3. ”Det är ett fantastiskt verktyg, när man kan jobba med det på ett bra sätt!”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Elena Vasilescu Duicu; Linn Larsson; [2024-02-27]
    Nyckelord :IKT; digitala verktyg; förskollärare; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att utforska hur sju förskollärare som fått sin legitimation efter 2017 upplever sitt arbete med digitala verktyg, undervisning och relaterade aktiviteter. Motivet för detta är dels att undersöka hur pedagogernas personliga intresse påverkar hur användandet av digitala verktyg på förskolan går till, dels att utforska hur förskollärarna tolkat de delar om arbete med digitala verktyg som tillkom när läroplanen för förskolan uppdaterades 2018 och hur de arbetar med dessa mål. LÄS MER

  4. 4. COVID-19-pandemins påverkan på lönsamhet och affärsmodeller inom RoPax-sjöfarten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Fredrik Eliasson; Carl Gustavsson; [2024-02-20]
    Nyckelord :RoPax; Lönsamhet; Affärsmodell; Investerarkommunikation;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och få en djupare förståelse av COVID-19 pandemins påverkan på sjöfartsbranschen. Problemdiskussion: Under COVID-19-pandemin drabbades sjöfarten hårt där RoPax drabbades hårdast på grund av segmentets beroende av passagerare. LÄS MER

  5. 5. Operationssjuksköterskors erfarenheter av patientsäker vård intraoperativt : Operating room nurses´experiences of patient-safe care intraoperative

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

    Författare :Basel Kayed; Åsa Von Schéele; [2024]
    Nyckelord :Intraoperativt; Operationssjuksköterska; Patientsäkerhet;

    Sammanfattning : Introduktion: Perioperativ omvårdnad är den specifika omvårdnaden inom operationssjukvård och omfattar tre faser; den preoperativa fasen, den intraoperativa fasen och den postoperativa fasen. Vårdandet som sker i operationssalen kallas intraoperativ fas. LÄS MER