Sökning: "Hur fungerar särskola"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Hur fungerar särskola.

  1. 1. En skola för alla? : En intervjustudie om gråzonselever och inkludering i särskolan.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

    Författare :Johanna Allard; Daniel Kalin; [2020]
    Nyckelord :Inkludering; gråzonselever; särskola;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om huruvida inkludering sker för elever på gränsen mellan grundskolan och grundsärskolan, och hur inkluderingen av barn i grundsärskolan sker då den delar lokaler med grundskolan. Studien är gjord genom intervjuer med personal på två olika högstadie-grundsärskolor som delar lokaler med grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Samordnad Individuell Plan-ur ett skolperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Lindstedt; Erik Skoglund; [2020]
    Nyckelord :Ekologiska modellen; Intervjustudie; Samordnad Individuell Plan; Samordnade insatser; Särskola;

    Sammanfattning : I bakgrunden framkommer att Sverige är ett ekonomiskt starkt land men att det finns utrymme för förbättringar, framförallt när det gäller hur resurser ska fördelas och hur barn blir bemötta inom skolan. Eleverna kommer till skolan med olika förmågor och förutsättningar och behovet av specialpedagogiska insatser ökar. LÄS MER

  3. 3. Med musik som medel : Om deltagande och lärande i och med musik i särskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Tobias Svärd; Josefin Wessman; [2019]
    Nyckelord :intellectual disabilities; music; participation; special education; delaktighet; intellektuell funktionsnedsättning musik; specialpedagogik; särskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att, med ett särskilt fokus på delaktighet och deltagande, undersöka och belysa musikens funktion och roll för elever inom särskolan inriktning ämnesområde och individuellt program i två kommuner. De områden som har belysts för att uppnå studiens syfte är: de aspekter i musik som främjar delaktighet, hur deltagandet tar sig uttryck samt hur musiken kan fungera som ett redskap och stöd för lärande. LÄS MER

  4. 4. Samverkan kring mottagning av nyanlända gymnasieelever med misstänkt eller diagnos intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Bussarakham Kanyavongha; [2019]
    Nyckelord :Professional collaboration; newly arrived upper secondary school students; knowledge mapping; intellectual disability examination; participation; mother language teacher; Samverkan; nyanlända gymnasieelever; kunskapskartläggning; IF-utredning; delaktighet; modersmålslärare;

    Sammanfattning : Studier av mottagningsprocessen för nyanlända gymnasieelever med misstanke om intellektuell funktionsnedsättning (IF) är underutforskat. Syftet med studien är att undersöka hur samverkan vid mottagandet av nyanlända gymnasielever med misstänkt diagnos avseende intellektuell funktionsnedsättning ser ut, samt hur personal beskriver förutsättningarna för de nyanlända gymnasieelevernas lärande i en storstadskommun. LÄS MER

  5. 5. Vårdnadshavarnas erfarenheter kring stödet till sitt barn med intellektuell funktionsnedsättning. : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Therése Norenbom; [2016]
    Nyckelord :intellectual disabilities; guardians; schools for children with special needs; LSS administrators; children- and youth habilitations personnel; Bronfenbrenners developmental ecological model; intellektuell funktionsnedsättning; vårdnadshavare; särskola; LSS-handläggare; Barn- och ungdomshabiliterings personal; Bronfenbrenners utvecklingsekologiska modell;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to deepen the knowledge of guardians experiences of coordination between the various support measures for their children with intellectual disabilities in special schools. My research questions are to find out how the guardians describe the contact with LSS administrators, child and youth habilitation personnel and specialist teachers in schools for children with special needs as well as the experiences of the guardians based on their contacts with LSS administrators, child and youth habilitation personnel and specialist teachers in special schools. LÄS MER