Sökning: "Hur hållbara är klädföretagen"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Hur hållbara är klädföretagen.

  1. 1. Providing Circular Clothing : A multiple-case study on Swedish clothing companies, analyzing product design and business models

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Julia Ekblom; Ebba Hård af Segerstad; [2023]
    Nyckelord :circularity; clothing industry; circular economy; circular business models; circular product design strategies; multiple case study; cirkuläritet; klädindustri; cirkulär ekonomi; cirkulära affärsmodeller; cirkulära produktdesignstrategier; flerfallstudie;

    Sammanfattning : This thesis investigates the manifestations of circular business models and circular product design strategies in the Swedish clothing industry, using a multiple case study approach that examines five Swedish clothing companies. Guided by the first research question: What are the current circular product design strategies and circular business model strategies for companies operating in the Swedish clothing industry? the findings reveal an emphasis on circular product design strategies compared to circular business models, among the studied clothing companies. LÄS MER

  2. 2. "The importance of the right material" : En multimodal kritisk diskursanalys av friluftsföretagen Fjällräven, Haglöfs och Houdinis hållbarhetskommunikation på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Ludvig Wiberg; Pontus Dahl; [2022]
    Nyckelord :sustainability; multimodal critical discursive analysis; greenwashing; Instagram; Fjällräven; Haglöfs; Houdini; green marketing; branding; hållbarhet; multimodal kritisk diskursanalys; greenwashing; Instagram; Fjällräven; Haglöfs; Houdini; grön marknadsföring; varumärkesbyggande;

    Sammanfattning : Klädföretagen Fjällräven, Haglöfs och Houdini är ledande inom den svenska friluftsbranschen och toppar Sustainable Brand Index lista över de, enligt konsumenterna, mest hållbara friluftsföretagen. Trots dessa topplaceringar går det inte att bortse från det motsägelsefulla i att företagen producerar kläder, som är skadliga för den natur de är ämnade att användas i – till en målgrupp som värnar om miljön. LÄS MER

  3. 3. Hållbar utveckling i klädindustrin : KappAhls hållbarhetsarbete

    Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar produktionsutveckling (ML)

    Författare :Ikram Rahmoun; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Dagens modeindustri har blivit en alltmer globaliserad och komplex värdekedja. Under de senaste åren har ett större antal klädföretag valt att utlokalisera sin produktion med målet att minska kostnader, vilket har inneburit att textiltillverkningen förflyttats till låglöneländer. LÄS MER

  4. 4. Konsten att bära grönt : En kvalitativ studie om konsumenters köpbeteende inom hållbart mode

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Olivia Ederlöv; Julia Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Hållbarhet; Hållbart mode; Konsumentbeteende;

    Sammanfattning : I Sverige konsumerar och lever vi som att vi har fyra jordklot till vårt förfogande. Hållbarhet är ett ämne vars relevans aldrig varit större än vad det är idag, där tyvärr alltför många tenderar att utesluta detta hållbarhetstänk. LÄS MER

  5. 5. Kommunikation för hållbar utveckling : En studie i hur svenska klädkedjorkommunicerar CSR och vad som påverkar kommunikationens effektivitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :Therése Jörgensen; Nathalie Martinsson; [2013]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; Corporate Social Responsibility; CSR; CSR-kommunikation; Konsumentbeteende; Textilindustrin; Intressentteori; Hållbar utveckling; Socialt ansvar;

    Sammanfattning : Textilindustrin som den ser ut idag är ohållbar, den leder till negativ miljöpåverkan och storasociala problem runt om i världen. Det här till följd av ett ohållbart agerande genom helavärdekedjan, från råvara till kund. LÄS MER