Sökning: "Hur handlar konsumenten"
Visar resultat 1 - 5 av 116 uppsatser innehållade orden Hur handlar konsumenten.
1. Matsvinn och design
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)Sammanfattning : All produktion av mat orsakar växthusutsläpp, därför är det väsentligt att de livsmedel som inhandlas också konsumeras (Jordbruksverket, 2021). Livsmedelskonsumtion behöver vara hållbar utifrån en ekonomisk, social och miljömässig aspekt. LÄS MER
2. Handla ultra fast fashion, igen? : - En kvantitativ om konsumentbeteende inom ultra fast fashion
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Ultra fast fashion är ett relativt nytt fenomen som definieras som företag som producerar kläder på kort tid och säljer dessa till lågt pris. Snabb förändrade trender i kombination med korta marknadsföringsvägar gör det möjligt för ultra fast fashion att växa. LÄS MER
3. Retur, Retur, Retur
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : I takt med digitaliseringens utveckling har konsumenters köpbeteende förändrats inom E-handel. Det digitala handelsrummet erbjuder konsumenten en bekvämare köpupplevelse med utökade alternativ såsom utbud och priser. E-handelsföretagen konkurrerar hårt mot varandra och generösa returpolicyer används som ett konkurrensmedel. LÄS MER
4. Hur unga vuxna går tillväga när de shoppar online : En kvalitativ studie om shopping online och hållbarhet
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera hur unga vuxna går tillväga när de handlar kläder och skor online. Vi befinner oss i en tid då det sker ett skifte från att handla i fysiska butiker till onlinebutiker och med tanke på den negativa effekt som klädbranschen har på miljön är det viktigt att tänka hållbart när man handlar online. LÄS MER
5. Hållbara dryckesval - Växtbaserad dryck/komjölk och hur konsumenter kan påverkas till att välja ärtdryck
Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildningSammanfattning : Food consumption is a big part of the global emissions, which we need to address to increase the pace in the climate transition. In order to prevent further increase in greenhouse gas emissions a shift in milk consumption towards more plant- based options is needed. LÄS MER