Sökning: "Hur lär vuxna"

Visar resultat 16 - 20 av 120 uppsatser innehållade orden Hur lär vuxna.

  1. 16. Det är så himla kul att leka : En kvalitativ studie om barns perspektiv på lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Dominika Simonsson; [2021]
    Nyckelord :children’s perspective; phenomenography; preschool; play; sociocultural perspective; barns perspektiv; fenomenografi; förskola; lek; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att öka kunskapen om förskolebarns lek utifrån hur barnen själva uttrycker sina uppfattningar om lek. Metoden är en kvalitativ forskningsintervju med en fenomenografisk metodansats. Fenomenografisk inriktning bygger på två fokusgruppsintervjuer med totalt åtta barn där de under tiden ritar teckningar om sin lek. LÄS MER

  2. 17. Pedagogers stöttning av barns språkutveckling : En kvalitativ studie med ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sonila Licenji; Ebru Yeser; [2020]
    Nyckelord :Språk; Barns språkutveckling; Pedagogers arbetsmetoder; Undervisning; Barngrupp; Verktyg i pedagogisk miljö; Sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagogerna förhåller sig till undervisning somstimulerar alla barns språkutveckling. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer där verksammapedagoger svarat utifrån en ostrukturerad intervjuguide. LÄS MER

  3. 18. ”Ut och utforska och upplev!” : En kvalitativ studie om hur pedagoger inom I Ur och Skur-förskolor tar tillvara utomhusmiljön i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elise Backlund; Anna Eskilsson; [2020]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; i ur och skur; undervisning; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger inom ”I Ur och Skur”-förskolor tar tillvara utomhusmiljön i undervisningen. Till syftet hör två frågeställningar där avsikten är att ta reda på hur pedagoger resonerar kring utomhusmiljön som ett didaktiskt redskap i undervisningen samt vilka aspekter som blir betydelsefulla vid undervisning utomhus. LÄS MER

  4. 19. HYGIEN I HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP : Lärares upplevelser av undervisning kring hygien i skolämnet Hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Lina Norberg; Carina Winsa; [2020]
    Nyckelord :Hygien; Handhygien; Korskontaminering; Hem- och konsumentkunskap;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrund. Bland dagens elever och unga vuxna har det framkommit bristande kunskaper kring hygien. Kunskapsbrister kring hygien kan leda till sjukdom, allergi och en större spridning av virus, vilka i sin tur kan medföra samhällskostnader i form av sjukfrånvaro och sjukhuskostnader. LÄS MER

  5. 20. Alternativ kommunikation på förskolan : "fler kanaler att kommunicera"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Lidman Ellinore; [2020]
    Nyckelord :Augmentative and alternative Communication; Communication; AAC; Unaided systems; Aided system; Preschool; Preschool teachers; Alternativ och kompletterande kommunikation; Kommunikation; Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; Grafisk AKK; Förskola; Förskollärare;

    Sammanfattning : Talet är något som många människor tar för givet, men för en del barn och vuxna är detta något som inte är lika självklart. Människor med språksvårigheter kan få hjälp och denna hjälp kan börja redan i förskolan. Alternativ och kompletterande kommunikation, AKK, är ett samlingsbegrepp av olika hjälpmedel som kompletterar talet. LÄS MER