Sökning: "Hur lär vuxna"

Visar resultat 6 - 10 av 120 uppsatser innehållade orden Hur lär vuxna.

  1. 6. Utformning av applikation för att motivera till ökat läsande genom spelifiering

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Jens van Laere; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det senaste decenniet har det synts en tydlig minskning i läsandet på fritiden bland vuxna. Eftersom det finns en tydlig koppling mellan läsning och utbildningsnivå har denna utveckling reella konsekvenser för samhället. LÄS MER

  2. 7. Tidig språkutveckling i förskolan : En studie om pedagogers perspektiv på TAKK i relation till språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Mai Ader; Malin Friuan; [2022]
    Nyckelord :kommunikation; pedagoger; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling; TAKK; Tecken som Alternativ Kommunikation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka pedagogers perspektiv på TAKK i relation till barns tidiga språkutveckling då vi upplever att det saknas tillräckligt med forskning kring ämnet. Våra frågeställningar inriktar sig på att ta reda på hur TAKK används i förskolan, om det finns något samband mellan användning av TAKK och barns tidiga språkutveckling samt om pedagoger i förskolan ser möjligheter i att främja barns tidiga språkutveckling med stöd av TAKK Vår teoretiska utgångspunkt tas utifrån den sociokulturella teorin och VYgotskijs utvecklingsteori vilken riktar sig mot språkets betydelse för utveckling och lärande därav finner vi relevans till vår studie. LÄS MER

  3. 8. Ilska och frustration i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av barns ilska och frustration

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Claesson; Amanda Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Barns ilska och frustration; förskollärare; närvarande pedagog; pedagogers strategier; relationer; fenomenologi; upplevelser; livsvärld;

    Sammanfattning : Förskolan är en plats för alla barn, där pedagogers uppgift är att skapa de bästa förutsättningarna för alla barn. I förskolan kan olika känslor uppstå och det är en plats där vi utvecklas och lär oss att förstå att alla känslor är okej att känna. LÄS MER

  4. 9. Stressorer i grundskolans förskoleklass : Elevers tankar om stress och vad som lindrar stress

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :martin hansen; [2022]
    Nyckelord :Stress; pre-school; elementary school; stressors; children’s experience; Stressorer; stress; förskoleklass och elevers resonemang;

    Sammanfattning : Syftet är att beskriva faktorer som skapar och lindrar stress utifrån hur eleveri en förskoleklass resonerar kring stress i grundskolan. En kvalitativ ansatsanvändes för att undersöka hur elever resonerar kring stress. Studien omfattarsemistrukturerade intervjuer med tio informanter som alla går i enförskoleklass. LÄS MER

  5. 10. Förskollärares upplevelser av sång, rim och ramsor som ett hjälpmedel för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Maria Asserholt; Caroline Södergård; [2022]
    Nyckelord :Barn; förskola; ramsor; rim; språkutveckling; sång;

    Sammanfattning : Ljud, rytm och ögonkontakt är några av de viktigaste grunderna för att ett spädbarn ska utveckla sin kontakt- och kommunikationsförmåga (Riddersporre & Söderman, 2012). Sången och musiken är enligt Eriksson (2013) en viktig byggsten för att kunna utveckla sin kommunikation och hon menar även att alla relationer bygger på just kommunikation (Eriksson, 2013). LÄS MER