Sökning: "Hur man arbetar språkutvecklande i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Hur man arbetar språkutvecklande i skolan.

  1. 1. "Det kan vara då man behöver det som mest." : En fallstudie om förståelsen av språklig sårbarhet och stöd inom kommunal vuxenutbildning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Lindha Hultgren; [2022]
    Nyckelord :heterogenitet; sårbarhet; stöd; behov; utmaningar; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Hultgren, Lindha (2022). ”Det kan vara då man behöver det som mest.” Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Språklig inkludering : ett flerspråkigt klassrum

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ida Svensson; Michaela Särnbäck; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Dagens lärare i svenska skolor behöver ha en bred utbildning för att klara av den mångfald av elever som de möter i skolans värld. Översikten tar upp vilka strategier lärare saknar och vilka strategier de bör använda sig av. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet och identitet i skolans miljöe r- En kvalitativ undersökning på flerspråkighetens betydelse för identitetsutvecklingen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk

    Författare :Amanda Björk; [2019]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; Identitet; flerspråkighet; Socialkonstruktivistiskt perspektiv; Språkutvecklande arbetssätt; grundskolan.;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts för att bidra till forskningen kring hur man kan arbeta språkutvecklande i skolan och vad det kan ha för vinster i identitetsutvecklingen.Denna uppsats undersöker flerspråkighet, elevernas egna modersmål/förstaspråk, i relation till identiteten i skolans olika miljöer. LÄS MER

  4. 4. Språkutvecklande SO-undervisning för andraspråkselever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Silvandersson; Juliette Westerlund; [2018]
    Nyckelord :Andraspråkselever; anpassningar; SO-undervisning; språkutveckling;

    Sammanfattning : En stor utmaning i SO-undervisningen är mötet med andraspråkselever. Allt oftare ställs lärare inför det faktum att elever ännu inte behärskar sin svenska i den utsträckning som skolan faktiskt kräver. LÄS MER

  5. 5. Vad läser du, fröken? : Lärare i årskurs 1-3 resonerar om hur högläsning används som i svenskämnet

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carin Sjöberg; [2017]
    Nyckelord :högläsning; ordförråd; läsförståelse; årskurs 1-3; reading aloud;

    Sammanfattning : Inledning: Högläsning i skolan kopplas ofta till en mysig stund, ibland i samband med fruktstund och till genren skönlitteratur. Eleverna tränas i att lyssna och sitta still men högläsningen kan utebli på grund av lärarnas övriga uppdrag. LÄS MER