Sökning: "Hur man förebygga och åtgärda läs- och skrivsvårigheter"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Hur man förebygga och åtgärda läs- och skrivsvårigheter.

  1. 1. Läs - och skrivsvårigheter : Hur lärare och speciallärare kan förebygga, åtgärda och underlätta för elever med läs-och skrivsvårigheter i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Hanna Klintin; Frida Karlsson; [2014]
    Nyckelord :förebygga; inkludering; läs – och skrivsvårigheter; speciallärare; underlätta;

    Sammanfattning : Det här arbetet handlar om elevers läs-och skrivsvårigheter i dagens skola och hur skolan och läraren/specialläraren kan förebygga, åtgärda och underlätta för eleverna. Vi intervjuade tre lärare och tre speciallärare i olika åldrar, både män och kvinnor. LÄS MER

  2. 2. Perspektiv på läs- och skrivsvårigheter. Sex specialpedagogers resonemang kring läs- och skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Annica Lindén; [2010-07-01]
    Nyckelord :specialpedagog; läs- och skrivsvårigheter; perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte För de flesta barn går det lätt att utveckla skriftspråket och läsningen under det första skolåren men för en del barn kan det vara svårt, och i vissa fall nästan omöjligt, att knäcka koden. Undersökningar visar att de elever som hade läs- och skrivsvårigheter under andra skolåret, fortfarande hade stora problem under det nionde skolåret (Häggström, 2003). LÄS MER