Sökning: "Hur marknader kan delas upp"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Hur marknader kan delas upp.
1. Att kombinera Shared Space och temporär design : ett utvecklingsförslag för Fyristorg enligt Uppsala kommunsinnerstadsstrategi
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : I en framtida stad kommer utrymme att vara en begränsande faktor och stadens offentliga rum behöver tillgodose möjligheter kopplat till ett ökat besökstryck med olika intressen. Detta kandidatarbete fokuserar på att besvara frågan hur Fyristorg, ett historiskt torg i centrala Uppsala med genomfartstrafik, kan utformas för att möta kraven på en levande innerstad där mänsklig aktivitet prioriteras samtidigt som trafik tillåts. LÄS MER
2. Categorizing and managing difficulties in interorganizational requirements engineering
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : As globalisation is now a reality for most large organizations, and the competition for most businesses moving faster and becoming tougher, there is a need for engineering projects to deliver results faster in a more complex environment than ever, but also for companies to collaborate to utilize a wider array of competencies and to reach new markets with their products. This case study analyses which difficulties arise in interorganizational requirements engineering, and what organizations can do to alleviate the effects of those difficulties, as well as suggest which actions are most effective to focus on. LÄS MER
3. Categorizing and managing difficulties in interorganizational requirements engineering
Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)Sammanfattning : As globalisation is now a reality for most large organizations, and the competition for most businesses moving faster and becoming tougher, there is a need for engineering projects to deliver results faster in a more complex environment than ever, but also for companies to collaborate to utilize a wider array of competencies and to reach new markets with their products. This case study analyses which difficulties arise in interorganizational requirements engineering, and what organizations can do to alleviate the effects of those difficulties, as well as suggest which actions are most effective to focus on. LÄS MER
4. Förbudet mot marknadsmanipulation : En analys av skiljelinjen mellan tillåtna aktiviteter och marknadsmanipulation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : I uppsatsen analyseras skiljelinjen mellan tillåtna aktiviteter och marknadsmanipulation. Analysen företas utifrån ett de lege lata såväl som ett de lege ferenda perspektiv. Analysen de lege lata inleds med att tolka och systematisera art. 12. LÄS MER
5. En nordisk slutkundsmarknad för el : Internationalisering av svenska elhandelsbolag
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats berör den kommande nordiska slutkundsmarknaden för elektricitet med utgångspunkt i de större svenska elhandelsbolagen. Syftet är att undersöka vilka drivkrafter som finns bakom denna marknad, hur de svenska elhandelsbolagen förbereder sig samt hur en nordisk slutkundsmarknad kan påverka deras internationaliseringsprocess. LÄS MER