Sökning: "Hur mycket utrymme har högläsning"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Hur mycket utrymme har högläsning.

  1. 1. Främja flerspråkigheten? Eller språkutveckling av det svenska språket? : En kvalitativ studie om hur förskollärare främjar flerspråkighet i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :David Vo; Amanda Hjälmeby; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskollärare; modersmål; interkulturalitet;

    Sammanfattning : Flerspråkighet är idag mycket utbrett i det svenska samhället och lika så i den svenska förskolan. Enligt våra observationer får andra språk än svenska begränsat utrymme i förskolan och språkundervisningen handlar i stort sett enbart om det svenska språket. LÄS MER

  2. 2. ”Språk innefattar ju allt. Det är både det vi ser och gör och hör” : En studie om arbetet med barns språkutveckling på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Hjertberg; Linnéa Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :Dialog; Förskola; Högläsning; Kommunikation; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att vinna kunskap om hur förskollärare arbetar med språk i förskolan, samt hur mycket utrymme den språkliga stimulansen ges i förskolans verksamhet. De teorier som studien har sin grund i är den sociokulturella teorin och Bakhtins tankar kring dialog. LÄS MER

  3. 3. ”Okej, nu börjar ni vara trötta så jag läser för er en stund” : Är högläsning en vilostund eller en förberedd aktivitet i skolan?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Maja Dådring Jones; [2017]
    Nyckelord :Högläsning; läsförmåga; läsförståelse; read-aloud; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vilken funktion högläsning har i de lägre skolåren. Studienundersöker även om lärarna planerar sina högläsningsstunder samt hur mycket utrymme högläsningen fåri klassrummen. Studien är kvantitativ med kvalitativa inslag och den utgår från lärarnas perspektiv. LÄS MER