Sökning: "Hur påverkas barn av skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 157 uppsatser innehållade orden Hur påverkas barn av skolan.

  1. 1. Livets viktigaste val – Akademiker eller gängkriminell?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Alexander Whitaker; Jeanette Hägg; [2023]
    Nyckelord :Berättar; Statens institutionsstyrelse; Studie- och yrkesvägledare; Vägledning; och Yrkesidentitet;

    Sammanfattning : Varje år placeras cirka 1000 barn och ungdomar på något av (SiS) Statensinstitutionsstyrelse särskilda ungdomshem. Merparten av ungdomarna har en problematisk skolbakgrund och deras framtid är oklar. Forskning visar att framgång i skolan har en skyddande effekt, speciellt för socialt utsatta ungdomar. LÄS MER

  2. 2. "Många placeringar som har krävt mycket resurser har gjort att vi andra får stå tillbaka" : En intervjustudie om biologiska barns erfarenheter av familjehemsplaceringar – ett retrospektivt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Massara Daddi; Dalida Jabbo; Amanda Mörk; [2023]
    Nyckelord :Family home placement; biological children; psychosocial development; retrospective perspective; Familjehemsplacering; biologiska barn; psykosocial utveckling; retrospektivt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka vuxna biologiska barns erfarenheter av att vara familjehem och hur familjehemsplaceringarna har påverkat de biologiska barnen. Studien undersöker om den psykosociala utvecklingen har påverkat de biologiska barnen, hur erfarenheterna av att växa upp som biologiskt barn i familjehem har påverkat de vuxna individernas nuvarande livssituation och hur de biologiska barnen upplevde sin delaktighet i beslut gällande familjehemsplaceringar. LÄS MER

  3. 3. Möjligheten att utveckla multimodal kompetens : En kvalitativ studie om lågstadielärares uppfattningar om multimodalitet och bedömning av multimodal kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University

    Författare :Hanna Edvardsson; [2023]
    Nyckelord :multimodal; assessment of multimodality; forms of expression; sociocultural theory; swedish teaching; multimodal; bedömning av multimodalitet; uttrycksformer; sociokulturellt perspektiv; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Barn idag möter ständigt olika kommunikationsmiljöer och behovet att kunna uttrycka sig genom olika uttrycksformer är därför stort. Skolan skall rusta framtida samhällsmedborgare och behöver således anpassa undervisningen utefter rådande samhälle. LÄS MER

  4. 4. UNGDOMSKRIMINALITET - ENKONSEKVENS AV SEGREGATION? : - En systematisk litteraturstudie om den socioekonomiska boendesegregationens konsekvenser och dess inverkan på ungdomsbrottslighet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Victoria Eriksson; Selma Persson Zukic; [2023]
    Nyckelord :Socioeconomic residential segregation; juvenile delinquency youth offenders ; stigmatization; habitus; social space; strain theory; Socioekonomisk boendesegregation; ungdomsbrottslighet; stigmatisering; habitus; sociala rummet; strainteori;

    Sammanfattning : Residential areas with low socioeconomic status, where criminals have an impact create a range of different risk factors for those who live in the area, especially for children and young people. For example, norm-breaking behavior is created that can influence young people to be socialized into crime. LÄS MER

  5. 5. Skolvägen ur barns perspektiv : en studie över barns rörelse genom sin närmiljö

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Louise Pira; [2023]
    Nyckelord :barns perspektiv; barns hälsa; rörelsefrihet; trafikmiljö; vardagsmiljö; trygghet; säkerhet;

    Sammanfattning : Att barn har tillgång till en trygg och säker skolväg är grundläggande för barns rörelsefrihet. En bra skolväg har potentialen att öka barns fysiska aktivitet och självständiga rörelse. LÄS MER