Sökning: "Hur pengar påverkar"

Visar resultat 6 - 10 av 334 uppsatser innehållade orden Hur pengar påverkar.

  1. 6. Sociala medier och finansmarknaden : En kvantitativ studie om hur sociala medier påverkar investeringsbeslut på den svenska finansmarknaden

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :August Bång; Joel Falk; Sebastian Bonasoni; [2023]
    Nyckelord :Stocks; behavioral finance; financial market; social media.; Aktier; beteendeekonomi; finansmarknaden; sociala medier;

    Sammanfattning : Att förvalta sina tillgångar på bästa sätt för att få så hög avkastning som möjligt är alla investerares mål. Småsparare som inte besitter kunskap kan enkelt bränna sig vid investeringar. En enkel väg är därför att kika på hur andra investerar sina pengar för att sedan göra likadant. LÄS MER

  2. 7. Vilka naturvärden går att finna i nyligen återställda våtmarker i skogslandskap baserat på förekomsten av insekter?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Johanna Melin; [2023]
    Nyckelord :Rewetting; wetlands; ditch blocking; ditching; insects; forest; species richness; Återvätning; våtmarker; dikespluggning; utdikning; insekter; skog; artrikedom;

    Sammanfattning : Svenska våtmarker har under flera hundra år dikats ut till förmån för odling av grödor och virkesproduktion. Idag ser verkligheten annorlunda ut och till förmån för klimatet satsar svenska staten nu pengar på att plugga igen diken och återställa dessa numera uttorkade våtmarker. LÄS MER

  3. 8. Hur påverkar kommersiell FOMO (Fear of missing out) individers spelande med pengar?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anton Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Marknadsföring; Spelbolag; Spel; ”Fear of missing out”; Kommersiell FOMO;

    Sammanfattning : FOMO, förkortning för ”Fear of missing out” är ett fenomen som idag används av företag i marknadsföringssyfte eftersom FOMO är en känsla som kan öka chanserna att en konsument köper deras produkter eller tjänster. Företagen vill alltså skapa en rädsla att gå miste om deras produkt eller tjänst. LÄS MER

  4. 9. Praons påverkan på gymnasievalet : Ur elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tuva Welbert; Diana Nikolic; [2023]
    Nyckelord :careership; circumscription and compromise; gymnasieval; planned happenstance; prao;

    Sammanfattning : Allt fler elever väljer de högskoleförberedande programmen framför yrkesprogrammen på gymnasiet. Det kan finnas en del olika faktorer till detta. Det kan exempelvis bero på intresset, status, pengar, förväntningar av andra med mera. På lång sikt kan det leda till att viktiga yrkesgrupper försvinner. LÄS MER

  5. 10. A numerical comparison of the thermoacoustics for different equivalence ratios for n-dodecane using LES

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för energivetenskaper

    Författare :Björn Jarfors; [2023]
    Nyckelord :Computational Fluid Dynamics; Bluff-body stabilised flames; Large Eddy Simulation; Thermoacoustics; Acoustics; NEUMANN Project; Jet engines; Aero engines; Airplanes; Combustion; Numerics; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Klimatförändringarna påverkar vår värld och det behövs ett mer hållbart samhälle. Flygindustrin är i behov av förändring, men flygmotorer är mycket komplexa och tar tid att utveckla. Termoakustiska instabiliteter har kraften att förstöra en motor, men också att minska miljöpåverkan. LÄS MER