Sökning: "Hur ser förskollärare på sin yrkesroll"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden Hur ser förskollärare på sin yrkesroll.

  1. 1. Mattespöken bland förskollärarstudenter, finns de? : En enkätstudie om förskollärarstudenters inställning och tilltro till sin egen matematiska kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jennifer Frid; Elina Müllback; [2022]
    Nyckelord :Förskollärarstudenter; Matematik i förskolan; Matematikrelaterad ångest; Self-efficacy;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärarstudenter ser på sin egen matematiska kompetens och vilken inställning de har till matematik före och efter genomförd matematikkurs som ingår i förskollärarutbildningen. Studien genomfördes med kvantitativa enkäter och inslag av en kvalitativ frisvarsfråga, där respondenterna bestod av en grupp med 43 förskollärarstudenter vid ett universitet i Sverige. LÄS MER

  2. 2. "Förskolläraryrket är mer än bara teori" : En kvalitativ studie kring synen på förskollärarens yrkesroll och dess tysta kunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Felix Östling; Sara Mauritz; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; yrkesroll; tyst kunskap; status;

    Sammanfattning : Förskolläraryrket är ett komplext yrke innehållandes kunskaper och kompetenser det inte ofta talas om i detalj. Studiens syfte var att undersöka förskollärares syn på deras kunskap samt hur de ser på sin yrkesroll och yrkesrollens förändring de senaste åren. LÄS MER

  3. 3. "Vi ska ju inte bedöma, men nog fasiken är vi där och pillar i skiten iallafall" : - en kvalitativ studie av förskollärares syn på undervisning, uppföljning och utvärdering

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emily Waldén; Elsoudi Maria; [2021]
    Nyckelord :läroplanskoder; läroplansteori; ramfaktorer; undervisning; bedömning; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare uppfattar och menar att de hanterar direktiv för undervisning i Lpfö18. Vilka spår av förskolans tradition går att se i förskollärarnas förståelse av begreppet undervisning? Hur uppfattar förskollärarna sitt uppdrag och sin yrkesroll i förhållande till undervisning? Hur ser förskollärarna på sitt arbete med utvärdering av undervisning? Åtta yrkesverksamma förskollärare intervjuades om detta. LÄS MER

  4. 4. Förskollärarutbildningens relevans för yrkesverksamma förskollärarstudenter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Asmundsson; [2020]
    Nyckelord :förskollärarutbildning; kompetens; nytta; relevans; transfer;

    Sammanfattning : I Skolverkets (2013) beskrivning av kompetensprofilen för förskollärare går det att läsa om de förmågor en förskollärare ska kunna visa ute i förskolans verksamhet. Tillika förmågor som förskollärarutbildningar behöver kunna erbjuda sina studenter inför kommande yrkesroll och arbetsuppgifter som förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Pedagogiskt ledarskap : En kvalitativ undersökning om förskolläraressyn på ledarskap i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Nilsson; Nathalie Stridh; [2020]
    Nyckelord :ledarskap; förskollärare; kvalitativ metod; normativ styrning;

    Sammanfattning : Inledning Vi har undersökt olika ledarskapsstilar i förskolan och hur de påverkar barnen. Studien handlar även om att undersöka vilken typ av ledarskap en förskollärare bör utöva i praktiken. LÄS MER