Sökning: "Hur ska ändra svenska språket"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Hur ska ändra svenska språket.

  1. 1. Digitala verktygs roll för elevers skrivande av ut-texter : En litteraturstudie om digitala verktyg i förhållande till elevers stavning, redigering och motivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Kajsa Nyberg; Jennifer Sandberg; [2020]
    Nyckelord :Digital writing; handwriting; editability; spelling; middle school; motivation; writers.; Digitalt skrivande; skrivande för hand; textredigering; rättstavning; mellanstadiet; motivation; skribenter.;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att belysa hur skrivande med digitala verktyg som en dator eller surfplatta, påverkar elevers skrivande av ut-texter. Studien består av tre teman: a) stavning b) redigering och c) motivation och utifrån dessa presenteras och diskuteras forskning om det digitala skrivandet. LÄS MER

  2. 2. De digitala verktygens funktion vid elevers skrivande inom svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Victoria Wallberg; [2020]
    Nyckelord :Skriva; svenskämnet; skola; digitala verktyg; mobiltelefon; dator;

    Sammanfattning : Statistik och forskning visar att internet och mobiltelefonens närvaro ökar allt mer i samhället och är idag en del av mångas vardag. I och med ökningen fattade Skolverket ett beslut 2016, som tillades i läroplanen 2018, om hur IT-användningen i skolan ska se ut, för att skolan ska kunna möta upp de krav som samhället ställer på barnens digitala kunskaper efter avslutad skolgång. LÄS MER

  3. 3. Hen - tillgång eller nonsens? : Lärares attityder till genusarbete och könsneutrala benämningar i förskola och förskoleklass.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Emma Davidsson; Thérése Eriksson; [2012]
    Nyckelord :Genus; kategorisering; hen; attityder; förhållningssätt; sociokulturell; förskola och förskoleklass.;

    Sammanfattning : Sällan har ett litet ord på tre bokstäver skapat så stor debatt som hen gjort det senaste året. Begreppet är inte nytt, men har fått en nytändning i och med lanseringen av barnboken Kivi och monsterhund (Lundqvist 2012) som använder ordet flitigt. LÄS MER

  4. 4. Så lättläst är det lättlästa : Undersökning av en lärobok i svenska för gymnasieelever med läs- och skrivsvårigheter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för innovation, design och produktutveckling

    Författare :Sandra Hvarfner; [2006]
    Nyckelord :Informationsdesign; Textdesign; Läsbarhet; Läs- och skrivsvårigheter; Text-; bild- och formanalys; Vägen till språket; Svenska timmar – språket;

    Sammanfattning : Att kunna läsa och skriva är en fråga om demokrati. Utan information kan ingen människa känna sig delaktig i dagens informativa samhälle. Det är lika självklart som att det utan anpassade läroböcker kan vara svårt att känna sig delaktig i sin skolundervisning. LÄS MER

  5. 5. fyra bosniska invandrarnas upplevelse av integration i det svenska samhallet

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

    Författare :Elijana Plakalo; [2005]
    Nyckelord :integration;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Syftet med min uppsats är att fördjupa förståelsen för hur fyra bosniska invandrare upplever integration i det svenska samhället. I uppsatsen läggs fokus på de fem integrationsdimensionerna, arbetsmarknadsintegration, social integration, medborgerlig integration, boendeintegration samt subjektiv integration då jag betraktar dessa som grundläggande för den enskildes fullständiga integration. LÄS MER