Sökning: "Hur stödja nyanlända elever"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Hur stödja nyanlända elever.

  1. 1. Läsutveckling hos nyanlända elever : En kvalitativ studie av lärarens arbete för att utveckla nyanlända elevers läsning i svenska språket i lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Silva Almousa; Sarah Muwafaq Saleh Al-Janabi; [2023]
    Nyckelord :anpassning; läsutveckling; likvärdig utbildning; nyanlända elever.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att närmare undersöka hur lärare i årskurs1-3 arbetar för att främja läsutveckling hos nyanlända elever. Studiens syfte inkluderade även att analysera vad lärare i årskurs f-3 anser om nyanlända elevers läsutveckling. Studien baseras semistrukturerade intervjuer med fem lärare i årskursf-3. LÄS MER

  2. 2. Att bedriva andraspråksundervisning för nyanlända elever med PTSD : En studie om lärares erfarenheter, förutsättningar och strategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lina Lundh; [2023]
    Nyckelord :Teachers; upper secondary school; EFL; group work; cooperative learning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur svenska som andraspråkslärare inom språkintroduktionsprogram arbetar för att stödja nyanlända elever som lider av posttraumatisk stress (PTSD) för att främja deras andraspråksinlärning. För att uppnå studiens syfte valdes en kvalitativ ansats och semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  3. 3. Konsten att förmedla budskap i bild : Bildlärares strategier för nyanlända elevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Angelica Frank; [2022]
    Nyckelord :Nyanländas lärande. Bildkommunikation. Bildspråk. Bildlärares strategier. Bildlärares metoder. Språk och kunskapsutvecklande arbetssätt.;

    Sammanfattning : För att nyanlända elever ska få en likvärdig och kvalitativ undervisning är kunskap om, och strategier för att stödja, nyanlända elevers lärande viktigt. Syftet med studien är att undersöka vilka kompensatoriska strategier bildlärare använder sig av för att nyanlända elever ska nå målen i ämnet bild, angående att framställa bilder som kommunicerar. LÄS MER

  4. 4. Hur stöttas nyanlända elever på mellanstadiet i samhällskunskapsundervisning? : En studie av hur mellanstadielärare i samhällskunskap beskriver att de arbetar språk och kunskapsutvecklande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Parmida Jousseflie; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en ökad förståelse för vilka undervisningsmetoder de lärare som undervisar samhällskunskap på mellanstadiet använder för att stödja nyanlända elever i sin ämnesutveckling. Detta har genomförts genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sex lärare som undervisar eller undervisat nyanlända elever i ämnet samhällskunskap. LÄS MER

  5. 5. Att stödja nyanlända elever : Några lärares röster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Diana Nordahl; [2022]
    Nyckelord :flerspråkig; nyanländ; språklig sårbarhet; språk- och kunskapsutveckling; stöttning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nordahl, Diana (2022). Att stödja nyanlända elever: Några lärares röster. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER