Sökning: "Hur väljer eleverna moderna språk"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Hur väljer eleverna moderna språk.

  1. 1. Hur kan läraren arbeta för att bibehålla motivationen hos elever som valt det moderna språket franska?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karina Bodych; [2023]
    Nyckelord :Moderna språk; Motivation; Franska;

    Sammanfattning : Sammanfattning Varför tenderar elevers motivation för studier i det moderna språket franska att gå ner under högstadietiden? Vad kan lärare göra för att försöka bibehålla motivationen hos franskeleverna ända fram tills dess att de går ut årskurs 9?   Språkvalet i grundskolan står inför utmaningar, de flesta elever väljer något av de moderna språken tyska, franska eller spanska inför årskurs 6 men avhoppen från språkvalet ligger högt.   Trots att vi lever i en globaliserad värld där språkkunskaper öppna upp för mängder av möjligheter, leder till gemenskap i kulturella och sociala sammanhang verkar detta inte återspeglas i intresset att lära sig andra språk än engelska. LÄS MER

  2. 2. La competencia intercultural en la enseñanza escolar de idiomas extranjeros : Una recopilación de investigaciones anteriores relacionadas con la competencia intercultural en la enseñanza de idiomas extranjeros

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Daniel Lund; [2019]
    Nyckelord :Culture; L2; Spanish as a foreign language; foreign languages; modern languages; intercultural competence; intercultural dialogue; interculturality; Swedish National Agency of Education Skolverket ; EU; UNESCO; the Common European Framework of Reference for Languages.; Kultur; L2; spanska som främmande språk; främmande språk; moderna språk; interkulturell kompetens; interkulturell dialog; interkulturalitet; Skolverket; EU; Unesco; Gemensam Europeisk Referensram för Språk.; Cultura; L2; ELE; idiomas extranjeros; competencia intercultural; diálogo intercultural; interculturalidad; La Agencia Nacional de Educación Sueca Skolverket ; UE; el Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas.;

    Sammanfattning : Vivimos en un mundo cada vez más globalizado e interconectado, lo que exige nuevas y mejores destrezas en cuanto al comportamiento en contextos interculturales, es decir, contextos donde se encuentran dos o más culturas de manera igualitaria. Documentos rectores para la educación, tanto nacionales (suecos) como internacionales subrayan la importancia de éstas. LÄS MER

  3. 3. Effektivt lärande med målspråk- eller modersmålanvändning i klassrummet? : Vilket språk väljer språklärare i grundskolan att undervisa på?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Tabea Behring; [2019]
    Nyckelord :Target language; mother tongue; modern languages; language teaching; communicative ability; language classroom.; Målspråk; modersmål; moderna språk; språkundervisning; kommunikativ förmåga; språkklassrum.;

    Sammanfattning : Learning of another languages has been different over the last 100 years all over the world. That led to a development of models and theories that eventually helps and supports learning of another language. LÄS MER

  4. 4. Lärarens uppfattningar av meritpoängssystemets effekter på elevers motivation och den egna pedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Brenda Hernandez Sjöberg; [2016]
    Nyckelord :meritpoäng; motivation; belöning; spanska; språkstudier;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att granska språklärarnas uppfattningar av meritpoängs¬systemets effekter på elevers motivation, samt vilka konsekvenser effekterna får för den egna pedagogiken, det vill säga hur läraren som pedagog kan arbeta för att vid behov öka motivationen hos eleverna. De två styrande frågeställningarna i uppsatsen är (1) vad lärarna anser om meritpoängssystemets effekter på elevernas motivation att studera moderna språk; och (2) har implementeringen av meritpoängssystemet påverkat lärarnas pedagogik. LÄS MER

  5. 5. Lärarens uppfattningar av meritpoängssystemets effekter på elevers motivation och den egna pedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Brenda Hernandez Sjöberg; [2016]
    Nyckelord :meritpoäng; motivation; språkstudier; belöning; betyg;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att granska språklärarnas uppfattningar av meritpoängs-systemets effekter på elevers motivation, samt vilka konsekvenser effekterna får för den egna pedagogiken, det vill säga hur läraren som pedagog kan arbeta för att vid behov öka motivationen hos eleverna. De två styrande frågeställningarna i uppsatsen är (1) vad lärarna anser om meritpoängssystemets effekter på elevernas motivation att studera moderna språk; och (2) har implementeringen av meritpoängssystemet påverkat lärarnas pedagogik. LÄS MER