Sökning: "Huvudräkning taluppfattning"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Huvudräkning taluppfattning.

  1. 1. Lärares reflektioner om additionsstrategier : En intervjustudie om en specifik additionsuppgift

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University

    Författare :Hanna Haraldsson; [2021]
    Nyckelord :strategies; mental arithmetic; addition; part-whole relations; primary school.; strategier; huvudräkning; addition; tals del-helhetsrelationer; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera lärares reflektioner om en specifik uppgift om olika additionsstrategier som har genomförts i en matematiklektion i Shanghai. Den frågeställning som studien syftar att besvara är: ·         Vad karaktäriserar lärarnas reflektioner? Studien är genomförd med kvalitativa intervjuer som metod och fyra lärare som undervisar i matematik har intervjuats. LÄS MER

  2. 2. Att räkna i huvudet eller att räkna med huvudet : En undersökning av hur 11 elever i årskurs 8 gör när de räknar huvudräkning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Anna Belec Lütz; [2020]
    Nyckelord :mental arithmetic; mathematical literacy; strategies for mental arithmetic; huvudräkning; matematisk litteracitet; högstadiet; huvudräkningsstrategier;

    Sammanfattning : Huvudräkning är den av de matematiska förmågorna vi lär oss i skolan som vi sedan oftast använder utanför och efter skolan. Därför är det ur ett samhällsperspektiv viktigt att alla skolelever får lära sig huvudräkning. LÄS MER

  3. 3. Talfakta : En litteraturstudie om elevers utveckling av talfakta i grundläggande addition och subtraktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lisa Nilsson; [2020]
    Nyckelord :talfakta; räknestrategier; huvudräkning; konceptuell kunskap; årskurs F–3;

    Sammanfattning : I matematikundervisningen kommer eleverna under hela sin skolgång att utveckla förmågan att lösa problem. En del av syftet med undervisning i matematik är att hjälpa eleverna gå från att använda konkreta material när de löser problem till att istället använda huvudräkning. LÄS MER

  4. 4. "Det här är lätt, jag är bara inte så snabb" : En studie av två interventionsprogram för att öka elevers i årskus 7 beräkningsflyt vid huvudräkning av grundläggande additioner och subtraktioner inom talområdet 0 - 20

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Joakim Magnusson; [2020]
    Nyckelord :Intervention; Response to Intervention Tier 2; beräkningsflyt; grundläggande taluppfattning; digitala lärresurser; explicit undervisning.;

    Sammanfattning : För att elever i matematiksvårigheter ska utvecklas i sin matematik behöver i de flesta fall den grundläggande taluppfattningen utvecklas. En viktig del i grundläggande taluppfattning är att ha flyt i beräkningar av de grundläggande additions-och subtraktionskombinationerna. LÄS MER

  5. 5. När 3+4 blir 8 : En systematisk litteraturstudie om lågstadieelevers svårigheter med räkneförmågan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emma Mellquist; Millaray Curin Alvarez; [2019]
    Nyckelord :Räkneförmåga; taluppfattning; talkombinationer; minnet; addition; lågstadieelever; huvudräkning; identifiera och använda metoder; kognitiv utveckling; matematiksvårigheter och dess konsekvenser;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att ge en översikt över forskning som belyser och identifierar lågstadieelevers svårigheter i räkneförmågan liksom de konsekvenser svårigheterna orsakar. Av 11 vetenskapliga publikationer, varav en rapport, en avhandling och resterande vetenskapliga artiklar, beskrivs räkneförmågan med hjälp av subkategorier. LÄS MER