Sökning: "Huvudräkning"

Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade ordet Huvudräkning.

  1. 1. Lärares möjligheter och utmaningar i att undervisa begreppet variabel i algebra : En fallstudie om lärares uppfattning om deras förutsättningar att skapa förståelse för begreppet variabel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Matematikdidaktik

    Författare :Jukka Mikkonen; [2023]
    Nyckelord :Matematik med förståelse; begrepp; begreppsförståelse; matematikens språk; kommunikation; lärarens roll; traditionell matematik- undervisning; reforminriktad matematikundervisning; diagnostiska frågor;

    Sammanfattning : Skolan har ett uppdrag att utbilda matematiskt kompetenta medborgare. Elevernas motivation att öva grundläggande förmågor som huvudräkning och läsning minskar när de har ständig tillgång till digitala verktyg. Därmed får de även olika förutsättningar att ta till sig matematiken utifrån skillnaden i förmågorna. LÄS MER

  2. 2. Introduktion av subtraktion i grundskolans tidigare år. : Några lärares beskrivningar på hur processen kan gå till.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Julia Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Matematik; introduktion; subtraktion; strategier; huvudräkning;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to gain an insight into how subtraction is introduced in the early years of compulsory school, what methods teachers use and how they teach the different strategies, as well as which strategy best benefits students’ mental calculation. The aim is also to investigate the difficulties and challenges that teachers highlight. LÄS MER

  3. 3. Lärares reflektioner om additionsstrategier : En intervjustudie om en specifik additionsuppgift

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University

    Författare :Hanna Haraldsson; [2021]
    Nyckelord :strategies; mental arithmetic; addition; part-whole relations; primary school.; strategier; huvudräkning; addition; tals del-helhetsrelationer; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera lärares reflektioner om en specifik uppgift om olika additionsstrategier som har genomförts i en matematiklektion i Shanghai. Den frågeställning som studien syftar att besvara är: ·         Vad karaktäriserar lärarnas reflektioner? Studien är genomförd med kvalitativa intervjuer som metod och fyra lärare som undervisar i matematik har intervjuats. LÄS MER

  4. 4. Hur räknar du ut 45 + 39? : En studie över vilka beräkningsstrategier högpresterande elever i matematik tillämpar vid aritmetiska uppgifter samt hur dessa beräkningsstrategier förhåller sig till arbetsminne.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi; Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Cecilia Kristensen; Hanna Birkdal; [2021]
    Nyckelord :matematik; aritmetik; huvudräkning; beräkningsstrategi; talfakta; högpresterande; spetsutbildning; minne;

    Sammanfattning : Mental arithmetic problems require cognitive skills such as decoding numbers, working memory and the use of mental computation strategies. Pupils obtain various computation strategies at school, but what kind of strategies do pupils who are high achievers in mathematics choose while solving mental arithmetic problems? This study aimed to investigate what kind of strategies pupils who are high achievers in mathematics used while solving mental arithmetic problems, and if there were any substantial findings in the correlation between those strategies and their audio and visual memory. LÄS MER

  5. 5. Elevers reflektioner om subtraktionsstrategier : En intervjustudie med elever i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ellinore Mattsson; [2021]
    Nyckelord :huvudräkning; huvudräkningsstrategier; subtraktion; reflektion; six-lens framework;

    Sammanfattning : Under mina verksamhetsförlagda utbildningar har jag uppmärksammat att flera elever endast behärskar en huvudräkningsstrategi och att de därav inte anpassar strategin utefter uppgiftens utformning. Således är syftet med den här studien att bidra med insikt om elevers subtraktionsstrategier vid huvudräkning. LÄS MER