Sökning: "Hyllplats"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Hyllplats.

  1. 1. Visual Merchandising : Visual Merchandising i livsmedelsbutiker med fokus på ekologiska livsmedel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jennie Petersson; Julia Halén; Fanny Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Organic foods; grocery stores; Visual Merchandising; Marketing Mix; display; Ekologiska livsmedel; livsmedelsbutiker; Visual Merchandising; Marknadsmix; exponering;

    Sammanfattning : An extensive number of previous studies have examined the consumption of organic foods from a consumer perspective, and previous studies that have examined Visual Merchandising have primarily focused on the fashion industry. The purpose of this study is to investigate how three physical grocery stores work with Visual Merchandising when displaying organic foods. LÄS MER

  2. 2. Specialexponering av sällanköpsvaror : Hur lönsamt är det egentligen?

    M1-uppsats, Institutionen för teknik och samhälle

    Författare :Helena Eriksson; [2010]
    Nyckelord :specialexponering;

    Sammanfattning : Denna uppsats kommer att undersöka betydelsen av en specialexponering i en sällanköpshandel. Alla butiker strävar efter att nå lönsamhet, men för att nå lönsamhet krävs att man har en säljande butik. Kraven på förnyelse i butikerna ökat och utgör numer även ett viktigt konkurrensmedel för butiken. LÄS MER

  3. 3. Varumärkesstrategier i kampen om hyllplats -en studie av dryckesmarknaden

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anna Carolina Viklund; Charlotte Cronberg; Johanna Jönsson; [2007]
    Nyckelord :Dagligvaruhandeln; Detaljister; Dryckesmarknaden; varumärkesportfölj; varumärkesstrategier; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Denna magisteruppsats har för avsikt att öka kunskapen kring de varumärkesstrategier som brukas i varumärkesportföljer. Uppsatsen undersöker om varumärkesstrategier är ett fungerande verktyg i den rationaliserings- samt effektiviseringsprocess som råder inom dagligvaruhandeln. LÄS MER

  4. 4. Hyllplacering och egna märkesvaror-en undersökning av EMVs favorisering inom den sydsvenska dagligvarubranschen

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Martin Olsson; Henrik Boström; [2006]
    Nyckelord :Emv; Lmv; Space management; Hyllplats; favorisering; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Detta är en undersökning om EMVs hyllplatsandelar i förhållande till LMV. Finns det någon favorisering av EMV eller är det endast ett felaktigt antagande från många författare... LÄS MER

  5. 5. Linjeutvidgningar av snabbrörliga konsumentvaror

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anders Eriksson; Tarek El-Ghazaly; Sammy El Ghazaly; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Världen är föränderlig, de ringdansande kannibalerna har flytt från sin öde ö i indiska oceanen till godishyllan i din lokala affär. Författarna till denna studie har analyserat linjeutvidgning inom snabbrörliga konsumentvaror med fokus på den svenska chokladkonfektyrbranschen, där ”kannibalisering” är ett vanligt förekommande fenomen. LÄS MER