Sökning: "Hyperactive behavior"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Hyperactive behavior.

  1. 1. "Jag klarar inte av såna barn" : En vetenskaplig essä om kunskap, tid och känslan av att inte räcka till när det kommer till barn med utmanande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mia Mörsäri Karlsson; [2020]
    Nyckelord :pre-school; children in need of special support; inclusion; resources; group size.; förskola; barn i behov av särskilt stöd; inkludering; resurser; gruppstorlek.;

    Sammanfattning : I den här essän har jag utgått från ett dilemma från verkligheten. Som jag uppfattar som svårt. Det handlar om barn i gråzonen med extra behov av stöd. De här barnen ser jag som en pedagogisk utmaning och de utmanar min kompetens dagligen. LÄS MER

  2. 2. Hyperactive Behavior and Participation in Social Play in a Swedish Preschool Context : A Cross-Sectional Study

    Master-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Cristina Pozneanscaia; [2020]
    Nyckelord :Hyperactivity; Hyperactive behavior; Behavior problems; Play; Social play; Participation; En- gagement; Early Childhood Education; Preschool; Questionnaire data; The Strengths and Difficulties Questionnaire SDQ ; Observations; Children Observations in Preschool COP ; Iperattività; Comportamento iperattivo; Problemi comportamentali; Gioco; Gioco sociale; Partecipazione; Coinvolgimento; Educazione della prima infanzia; Scuola materna; Dati del questionario; Osservazioni; Гиперактивность; Гиперактивное поведение; Проблемы поведения; Игра; Социальная игра; Участие; Вовлеченность; Обучение детей дошкольного возраста; Дошкольные учреждения; Данные анкетирования; Наблюдения;

    Sammanfattning : The present thesis sought to compare participation in social types of play of children with and without hyperactivity in a Swedish preschool context. Based upon observational design of cross-sectional type, this study was built on a secondary analysis of data collected within two previous research projects that were merged into one dataset. LÄS MER

  3. 3. Skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med barn som har ett hyperaktivt beteende och/eller uppmärksamhets-svårigheter

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :MIkaela Karner; Sandra Larsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Lämplighetstester på hundar

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Animal Environment and Health

    Författare :Sara Wolf; [2017]
    Nyckelord :polis; hund; smådjur; lämplighet; arbetshund; servicehund; temperament; test;

    Sammanfattning : För att avgöra om en hund är lämplig att arbeta som tjänstehund inom försvarsmakten och polisen måste hunden klara av lämplighetstesterna (L-testerna). L-testerna är till för att bedöma hundens mentala egenskaper. I genomförandet av L-testerna utsätts hunden för olika situationer för att ”locka” fram reaktioner. LÄS MER

  5. 5. Father, Mother, and Teacher Concordance and its Implications on Diagnosing ADHD and its Dimensions: A Twin Study

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Agatha Radberger; [2012]
    Nyckelord :Teacher ratings; Parent ratings; Father ratings; Inattention; Hyperactivity-impulsivity; Twin study; Attention deficit hyperactivity disorder; Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders; Gender; Social Sciences;

    Sammanfattning : Background: In order to diagnose children with ADHD, the DSM-IV measures inattention (IA) and hyperactivity/impulsivity (HI) behavior in the context of significant impairment social and academic function. In order to diagnose, symptoms must be present in two different setting, which is commonly established in terms of home and school behaviors with the help of parent and teacher reports. LÄS MER