Sökning: "Hypermasculinity"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Hypermasculinity.

  1. 1. Nytänkande design av karaktärsskapande i spelvärlden : Med fokus på minoritetsgruppen icke-binära

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Josephine Svärd; [2023]
    Nyckelord :minoritetsgrupp; icke-binär; videogames; gaming; sexism; inkludering; exkludering; informationsdesign; informativ illustration; dataspel; spelkaraktärer; hypermaskulinitet; karaktärsskapande; könsstereotyper.;

    Sammanfattning : Detta är en studie för examensarbete i Informationsdesign med inriktning Informativ Illustration. Syftet med examensarbetet är att undersöka hur minoriteten ickebinära spelkaraktärer representeras i dagens spelvärld, hur de kan illustreras med fokus på karaktärens narrativ, egenskaper och design. LÄS MER

  2. 2. Blodet på det gröna fältets schack : En studie om våld, identitet och maskulinitet hos fotbollssupportrar utifrån ett livsåskådningsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Jacob Stern; [2023]
    Nyckelord :Idenitet; våld; maskulinitet;

    Sammanfattning : This essay will focus on how violence and masculinity create the identity of a football hooligan. What role does violence and masculinity have when a football hooligan creates their individual identity as well as their collective identity as they use violence and hypermasculinity to earn prestige and honour for their football club. LÄS MER

  3. 3. Inkludering i virtuella miljöer : Med fokus på spel

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Sofia Annala; [2022]
    Nyckelord :Inclusion; Hypermasculinity; Videogames; Gaming; Sexism; Exclusion; Spatial design; Information design; Computer games; Digital environment; Inkludering; Hypermaskulinitet; Videogames; Gaming; Sexism; Exkludering; Rumslig gestaltning; Informations design; Dataspel; Digital miljö;

    Sammanfattning : This study is about inclusion in digital environments with a focus on videogames. The purpose of the study is to provide insight into how to increase inclusion in the digital environment, primarily for women, and provide examples of how to apply good information design to digital spaces to contribute to increased inclusion in videogames. LÄS MER

  4. 4. Manlighetens betydelse för män i fångenskap : En kvalitativ intervjustudie av kriminalvårdares perspektiv på fängelsemanlighet och dess implikationer för det klientnära arbetet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Matilda Svensson; Ivar Fors; [2021]
    Nyckelord :Manliness; masculinity; prison masculinity; correctional officers; inmates; working close to inmates; gender; prison; Manlighet; maskulinitet; fängelsemanlighet; kriminalvårdare; intagna; klientnära arbete; genus; Kriminalvården;

    Sammanfattning : The aim of this qualitative study is to investigate correctional officers’ perception of themeaning of manliness for inmates in a swedish high security prison, and how gender plays arole when working close to inmates. The study also explores how the officer’s own genderplays a role in their interactions with the inmates. LÄS MER

  5. 5. Den Georgiska Paradoxen: En uppsats om homofobi och diffusion i Georgien

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Jonathan Lundborg; [2019]
    Nyckelord :Georgia; Homophobia; Division of labor; Global witness; Global repercussion; Hypermasculinity; Diffusion; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis addresses the Georgian paradox, a contradiction between liberal LGBTQ lawmaking and a public opinion with anti-LGBTQ attitudes. The paradox consists in the clash of globally formed formal rules and the more traditional informal institutions. The text focuses on credible explanations to the paradox. LÄS MER