Sökning: "Hyperrealitet"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet Hyperrealitet.
1. Upphovspersonen är död, länge leve fansen : Tumblr-fenomenet Goncharov, en film för bra för att existera
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Uppsatsen: ‘Upphovspersonen är död, länge leve fansen: Tumblr-fenomenet Goncharov, en film för bra för att existera’ är skriven av Diana Kasatkina och Elisabet Åberg för kandidatkursen i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier på Lunds universitet. I denna fallstudie utforskar vi det virala fenomenet Goncharov, dvs. LÄS MER
2. En simulerad yrkesroll? : Baudrillard, hyperrealitet och examensordningen
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Studien har undersökt huruvida den specialpedagogiska diskursen så som den presenteras i examensordningen kan sägas generera en hyperreell specialpedagogisk yrkesroll. Det empiriska materialet bestående av examensordningarna för specialpedagogutbildningen (1993-2017) har analyserats med diskursteoretisk metod för att sedan placeras i relation till Jean Baudrillards teorier om det postmoderna samhällets simulerade verklighet. LÄS MER
3. The fake-real or the real-fake? : En bild- och innehållsanalys om Lil Miquela, Kenza och Johanna E. Olsson på Instagram
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för modevetenskapSammanfattning : The purpose of this bachelor thesis, The fake-real or the real-fake? An image and content analysis about Lil Miquela, Kenza and Johanna E. Olsson on Instagram, is to make an qualitative analysis of influencers which is in a unclear state between reality and virtuality. LÄS MER
4. Rise of The Robots : En innehållsanalys om representation av virtuella influencers
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : I denna studie undersöks representationen av virtuella influencers och interaktionen mellan publiken. Syftet med undersökningen är att få en djupare förståelse för detta nya fenomen som idag växer på sociala medier, och framför allt Instagram. LÄS MER
5. Hyperrealitet, perceptionsfenomenologi och relationsinramning : Prövandet av en teoretisk förklaringsmodell med utgångspunkt från en kritisk undersökning av forskning om naturens läkande egenskaper.
Master-uppsats, Högskolan i Gävle/ReligionsvetenskapSammanfattning : Denna masteruppsats diskuterar naturens läkande effekt på människan genom att analysera nuvarande forskningsläge i både svenskt och internationellt perspektiv. Analysen förstås genom en teoretisk modell som baserar sig på ekologisk perceptionsfenomenologi, hyperrealitet och relationsinramning. LÄS MER