Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Adhd i memes

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ida Rosenlöf; [2022]
    Nyckelord :Kvinnor med diagnos adhd; socialsemiotik; memes; hyperverklighet; stereotyper; grupptillhörighet; fenomenologi;

    Sammanfattning : Återkommande aspekter relaterade till diagnosen adhd visualiseras i memes som används för intern kommunikation i en sluten grupp på Facebook. Dessa memes är grunden för en socialsemiotisk analys som utifrån Halls beskrivning av representation, ska undersöka mottagargruppen med ett fenomenologiskt perspektiv på upplevelsen av vad de olika aspekterna innebär. LÄS MER

  2. 2. Hur synen på kärlek påverkas av digital media

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Elin Forsberg; Amanda Johansson; [2020]
    Nyckelord :Hyperreality; postmodernism; experience economy; authenticity; millennials; Hyperverklighet; postmodernism; upplevelseekonomi; äkthet; millennier;

    Sammanfattning : Studiens avsikt har varit att studera en ny, indirekt, inriktning av forskningsfältet upplevelseekonomi (experience economy) som inte tidigare behandlats, till skillnad från fältets klassiska, direkta inriktning. Studien har avgränsats mot dokusåpor, då det idag kan anses vara en del av den “nya”, indirekta upplevelseekonomin i dagens post-moderna samhälle. LÄS MER

  3. 3. En bild säger mer än tusen ord.. : En kvalitativ studie om hur unga kvinnors livsvärld påverkas av användandet av sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Erica Karlstrand; Sara Tuvesson; [2018]
    Nyckelord :Sociala medier; Makt; Livsvillkor; Livsvärld; Unga kvinnor; Hyperverklighet;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att skapa en djupare förståelse och reflektera kring unga kvinnors användande av sociala medier och hur det påverkar deras livsvärld. Studien genomfördes med en kvalitativ metod och det utfördes 8 semistrukturerade intervjuer med unga kvinnor i åldrarna 16- 19 år. LÄS MER

  4. 4. De mångfaldiga David : Om poststrukturalistisk förståelse av simulacra och dess verkan i Adrían Villar Rojas' Two suns

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Sandberg Erik; [2016]
    Nyckelord :Simulacra; Adrian Villar Rojas; Deleuze; Baudrillard; poststrukturalism; Two suns; David; Michelangelo; Skillnad; Rörelse; Hyperverklighet; Mångfald;

    Sammanfattning : In September 2015, Argentinean artist Adrían Villar Rojas opened the exhibition Two suns at the Marian Goodman Gallery in New York. Featuring in the exhibition was a clay statue which resembled Michelangelo’s David albeit lying down and with some slight modifications to its pose and facial features for example. LÄS MER

  5. 5. Instagram – vår tids hyperverklighet : En studie om hur små symbolförändringar påverkar konsumentens uppfattning av den hyperverklighet som marknadsförare försöker framställa i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Jenny Sjödin; Ksenia Barazi; [2016]
    Nyckelord :Visual marketing; emotional marketing; postmodernism; symbols; hyperreality; symbolic alterations; real estate ad; consumer.; Visuell marknadsföring; emotionell marknadsföring; postmodernism; symboler; hyperverklighet; symbolförändringar; bostadsannons; konsument.;

    Sammanfattning : Syfte: Vårt syfte med denna studie är att förstå hur små symbolförändringar påverkar konsumentens uppfattning av den hyperverklighet som marknadsförare försöker framställa på Instagram.   Metod: I denna studie har en kvantitativ undersökning genomförts. LÄS MER