Sökning: "I Ur och Skur skola"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden I Ur och Skur skola.

  1. 1. ”Jag lär mig bäst ute för då blir allt mer konkret, typ man kan se en grej, känna på den och sen gör man något uppdrag” : Elevers upplevelser av utomhuspedagogik i matematikundervisningen i en I Ur och Skur-skola

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Övrig skolnära forskning

    Författare :Malin Engwall; [2016]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; elevperspektiv; matematik; lärande; emotionella aspekter; I Ur och Skur;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka elevers upplevelser av utomhuspedagogik i en I Ur och Skur-skola. Insamlingen av det empiriska materialet gjordes genom intervjuer med 12 elever i åldern 10-12 år i en I Ur och Skur-skola. LÄS MER

  2. 2. Det mesta som kan göras inomhus kan även göras utomhus : En studie av pedagogers uppfattningar om utomhuspedagogik och utemiljön som pedagogisk resurs

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Sandra Wessel; Anna Olsson; [2011]
    Nyckelord :Fritidshem; lärande; skola; undervisning; utemiljö; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om pedagogers uppfattningar om utomhuspedagogik och utemiljön som pedagogisk resurs. Syftet med studien är att få en bild av hur utemiljön nyttjas i skola och fritidsverksamheter och om utemiljön uppfattas som en pedagogisk resurs. LÄS MER

  3. 3. Bokstäver formas av lera, pinnar och rep : En undersökning av användningen av estetiska uttrycksformerna i de tidiga skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Karlsson; [2011]
    Nyckelord :läs- och skrivinlärning; uttrycksformer; rörelser; dans; drama; bild; musik; lek; rim och;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att se om och hur lärare arbetar med uttrycksformerna rörelse, dans, musik, bild, drama och rim och ramsor i den första läs- och skrivinlärningen i förskoleklass och årskurs ett. Jämförelser gjordes mellan två skolor, en privat skola med ur och skur pedagogik samt en kommunal skola, för att se om de arbetade olika med dessa uttrycksformer i elevernas läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers beskrivning av utomhuspedagogik inom förskola och skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pia Andertjärn; Linda Haanpää; [2010]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; pedagog; lärande; miljö;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka om det fanns några skillnader i pedagogers beskrivning av sitt förhållningssätt till och arbetssätt med utomhuspedagogik inom förskola och skola. Vi har gjort en intervjustudie med kvalitativa semistrukturerade intervjuer på fem förskolor och fyra skolor, varav en förskola och en skola var Ur och Skur-verksamhet för att på så sätt få ett vidare perspektiv kring utomhuspedagogik. LÄS MER

  5. 5. Utomhuspedagogik, en metod att nå kursplansmålen i NO

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sandra Edenhäll; Lina Tomelius; [2010]
    Nyckelord :I Ur och Skur skola; lärare; naturorienterade ämnen; NO; utomhuspedagogik; utomhusvistelse; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärarna på en skola med utomhuspedagogik arbetar för att nå kursplansmålen i de naturorienterade ämnena. De frågeställningar vi utgått från lyder: Hur arbetar lärarna på I Ur och Skur skolan för att nå kursplansmålen i de naturorienterade ämnena? Hur anser lärarna att undervisningens olika lärandemiljöer påverkar elevernas förståelse? Undersökningen gjordes på en i Ur och Skur skola i Sverige där vi gjorde kvalitativa intervjuer med alla lärarna. LÄS MER