Sökning: "ICA Stig"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden ICA Stig.

  1. 1. Är en omtyckt reklam synonymt med en lyckad marknadsföring? : En komparativ analys som undersöker hur reklamfilmer från ICA och dess kampanjvaror uppfattas

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Julia Trivunovic; [2021]
    Nyckelord :ICA; reklamfilmer; humor; marknadsföring; recall; humour complexity; humour relatedness; komparativ analys och kvalitativa intervjuer.;

    Sammanfattning : När efterträdaren till Sveriges mest kända och folkkära reklamroll skulle avslöjas satt svenska folket bänkade framför tv:n och väntade ivrigt på vem som skulle bli den nya ICA-Stig. Filmernas omtyckta karaktärer och skådespelare har kommit och gått i snart tjugo år och ändå lyckas reklamfilmerna bevara tittarnas intresse. LÄS MER

  2. 2. ICA-Stig har makten? : ICAs reklamfilmer ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lina Brynö; Malou Wilson; [2017]
    Nyckelord :ICA; genus; stereotyper; reklamfilm; identitet;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med vår undersökning var att studera ICAs reklamfilmer ur ett genusperspektiv. Vi har specificerat oss på om det manliga eller kvinnliga könet framkommer mer eller mindre i filmerna, om det har skett någon förändring kring genusperspektivet från år 2006 till 2016, samt om varorna som finns med i filmerna är mer eller mindre riktade till något av könen. LÄS MER

  3. 3. Vad hade ICA-Stig gjort? : En studie om matbutikers konkurrenskraft i mindre samhällen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Gustaf Juhlin; Louise Moberg; Veronica Snithén; [2016]
    Nyckelord :competitiveness; store choice; small communities; konkurrenskraft; butiksval; mindre samhällen;

    Sammanfattning : Studien visar att det finns ett flertal olika faktorer som ligger till grund för kundens butiksval samtidigt som det finns ett flertal attribut som påverkar en butiks konkurrenskraft. För att förstå hur en butik kan vara konkurrenskraftig innefattar därför att förstå vad en kund förväntar och värderar i en butik. LÄS MER

  4. 4. Pappa ICA har något att berätta för sin ICA-familj : En språkvetenskaplig undersökning om hur ICA-Stig genom intimisering, intertextualitet och retoriska övertalningsmedel övertygar oss att handla på ICA

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Emelie Brax; [2016]
    Nyckelord :commercial; commercial language; intimisation; intertextuality; rhetoric; reklam; reklamspråk; intimisering; intertextualitet; retorik;

    Sammanfattning : The aim with this essay is to map down how the language plays a part in the persuasion carried out by ICA-Stig – one of the most beloved characters from ICA’s commercial soap opera. Through a discourse analysis with a linguistic focus this study can provide one explanation to why the audience trust ICA-Stig and how he persuades them to do their grocery shopping at ICA. LÄS MER

  5. 5. The man, the myth: Abraham och ICA.Stig : En narratologisk jämförelse av hur patriarkrollens gestaltas, med utgångspunkt i ledarskap och maskulinitet, i Abrahamscykeln och i en nutida reklamberättelse 

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Maria Idänge; [2015]
    Nyckelord :Abraham; patriark; ledare; ICA-Stig; maskulinitet; hegemoni;

    Sammanfattning : Abraham is the original patriarch. How does his leadership compare with a modern day popular culture patriarch with his roots in advertising, the shopkeeper Stig, star of the ICA advertising? The essay compares the leadership and masculinity of two male leaders from different backgrounds and settings, and discusses similiarities and differences ... LÄS MER