Sökning: "ICA marginaler"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden ICA marginaler.

  1. 1. ICA:s egna märkesvaror : Hur ökas kundens lojalitet till egna märkesvaror?

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Maja Bohlenius; Agneta Sjölin; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar dagligvaruhandelns egna märkesvaror, så kallade EMV, kring vilket uppmärksamheten har ökat under senare år. Den ökande priskonkurrensen har påskyndat svenska dagligvarukedjors satsning på EMV, då dessa i regel innebär lägre priser till konsumenterna och högre marginaler till detaljisten själv. LÄS MER

  2. 2. Kundtidningar och dess läsare : En kartläggning

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tomas Otterbeck; Stefan Von Ajkay; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under de senaste tio åren har kundtidningsbranschen haft en stark tillväxt och marknaden består idag av 10 till 15 stora kundtidningsproducenter som tillsammans omsätter ungefär 400-500 miljoner kronor med marginaler som ligger runt 10-15 procent (Resumé 2005). De tre största kundtidningarna (Buffé från ICA Handlarnas AB, Mersmak från Coop och Åhléns Klubben från Åhléns) har idag upplagor på ungefär 4 500 000 exemplar per år (Resumé 2003). LÄS MER

  3. 3. Egna märkesvaror- Kunden i centrum? : En fallstudie av EMV i livsmedelsbranschen

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Daniel Klinga; Henrik Söderlund; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Ambitionen med denna studie är att med hjälp av branschexperter och konsumenter söka faktorer som ska öka vår förståelse för om Egna Märkesvaror (EMV) uppfyller ett behov för konsumenterna eller om det är ett hämmande inslag i Svensk dagligvaruhandel. I vår undersökning använder vi oss av en deduktiv ansats där vi utgår från redan befintliga teorier och ställer dessa emot empirin. LÄS MER

  4. 4. För vem skapar egna märkesvaror egentligt värde, konsumenten eller den enskilda butiken? - En fallstudie av Ica Brunnen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Peter Berg; Sandra Gustavsson; Zora Stranovska; [2005]
    Nyckelord :egna märkesvaror; varumärket; brand management; produktexponering; varumärkesimage; konsumentbeteende; Trade; Handel; Market study; Marknadsanalys; Business and Economics;

    Sammanfattning : I kampen om kunderna är varumärket ofta det främsta verktyget som företag använder sig av. Det gäller såväl varuproducenter med fabrikantsvarumärken, som butiker med butiksmärken. När detaljister äger ett produktvarumärke kallas detta egna märkesvaror. LÄS MER