Sökning: "ICA marknad"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden ICA marknad.

  1. 1. Marknadsföringsstrategier Inom Dagligvaruhandel Under Hög Inflation : En Kvalitativ Studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Adris Ahmady; Maryam Mohammed; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Marknadsföringsstrategier inom dagligvaruhandeln under hög inflation Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Adris Ahmady och Maryam Mohammed Handledare: Peter Ek Datum: 2023-juni Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka marknadsföringsstrategier för företag inom dagligvaruhandel under en hög inflationstakt. För att bidra med ökad förståelse kring hur företagens marknadsföring påverkas, görs en jämförelse mellan strategier inom marknadsföring som företagen tillämpar under normala ekonomiska omständigheter och hur dessa förändrats eller påverkats under en ekonomisk kris, i detta fall en stigande inflation. LÄS MER

  2. 2. "Alla kan göra något. Det här gör vi." : En livsmedelskedjas diskursiva konstruktion av hållbarhet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Elisa Moberg; [2019]
    Nyckelord :hållbarhet; företagskommunikation; systemisk-funktionell grammatik; teman; diskursanalys; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Enligt teorier om den moderna samhällsordningen präglas dagens marknadskommunikation av varumärke och identitet. Produkter tillskrivs betydelse och individen förverkligar sig själv genom sin konsumtion. LÄS MER

  3. 3. E-livsmedel : Barriärer och främjande faktorer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Josefin Ceder Molander; Hanna Julkunen; [2017]
    Nyckelord :E-Grocery; e-shopping; barriers; contributing factor; Buying- decision processes; case study; E-livsmedel; e-handel; barriärer; främjande faktorer; köpbeslutsprocess; fallstudie;

    Sammanfattning : First of all, we want to inform the readers that this thesis is written in Swedish before addressing the abstract.The possibility to buy groceries online has been a possibility since 1996 in Sweden, but the growth of the service did actually begin a few years ago. LÄS MER

  4. 4. Self-Scanning Services in Food Retail : An Investigation on how Self-Scanning Services are adopted in the Swedish Food Retail Environment from a Service Fascination Perspective

    Master-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Emelie Ekman; [2016]
    Nyckelord :self-scanning services; mobile self-scanning; service fascination; self-service technology; innovative technology adoption; självscanningstjänster; mobilsjälvscanning; service fascination; självbetjäningsteknik; anammande av innovativ teknik;

    Sammanfattning : The retail industry is a competitive environment moving towards being rather service-oriented than product-oriented. It is hence essential for businesses to comprehend the market and act accordingly to differentiate themselves. A way of gaining competitive advantage and engage consumers is to invest in innovative technology. LÄS MER

  5. 5. Nischbanker - potentiella dynamikskapare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistik

    Författare :Paula Prochazka; Henrik Soovik; [2015-02-12]
    Nyckelord :bankaktiebolag; nischbank; storbank; marknad; koncentration; konkurrens; marknadskoncentration; marknadskonkurrens; marknadsandel; lönsamhet; Hotelling-modell; Struktur-Beteende-Prestation; koncentrationsmått; C4-mått; dynamik;

    Sammanfattning : The banking industry is a fundamental part of the economy in Sweden. Despite its importance, the competition and the concentration level within the Swedish banking sector is relatively unexplored. This paper aims to examine the development of the concentration level in the Swedish banking sector during a period of ten years, 2003 to 2013. LÄS MER