Sökning: "ICC- regler"
Visar resultat 16 - 19 av 19 uppsatser innehållade orden ICC- regler.
16. Marknadsföring i MFL:s gränsland - något om god marknadsföringssed i rättslig och utomrättslig bemärkelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Ett ramverk av olika bestämmelser, riktlinjer och instanser verkar idag för att tillförsäkra en hög, etisk standard på marknadsföringsåtgärder i Sverige. Regleringen är delvis av rättslig karaktär, men utgörs också av utomrättsliga normer - utvecklade av näringslivet självt - vars efterlevnad tillförsäkras genom olika s.k. LÄS MER
17. Marknadsföring av livsmedel med hälsoargument
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka vad som är tillåtet enligt svensk rätt att påstå i marknadsföring av livsmedel med anknytning till hälsa. Detta på grund av att jag upplever att det existerar en mängd hälsobudskap på marknaden samt att jag tror att dessa har en potentiell påverkanskraft på konsumenten på grund av den idag existerande hälsotrenden. LÄS MER
18. Informationskravet vid marknadsföring via Internet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Inom marknadsföringsrätten finns ett stort antal rättsregler som samspelar för att motverka otillbörlig marknadsföring. Marknadsföringsrätten är ett heterogent rättsområde och de rättsregler som aktualiseras utgör ett nätverk där marknadsföringslagen är den, i svenskt hänseende, centrala lagen. LÄS MER
19. E-handel och dess betalningslösningar i ett konsumenträttsligt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : I uppsatsen behandlas e-handel och dess betalningslösningar ur ett konsumenträttsligt perspektiv. Syftet med uppsatsen är att, med hänsyn till den oro för och/eller motvilja mot att betala över nätet som många konsumenter anger, analysera rättsläget i situationer där konsumenter betalar via Internet och då framför allt ansvarsfrågorna vid obehörigt utnyttjande. LÄS MER