Sökning: "ICT upper secondary school"
Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden ICT upper secondary school.
1. PowerPoint Proficiency in Physics Pedagogy : A cognitive perspective on teacher experience
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktikSammanfattning : In this small-scale qualitative study we examine PowerPoint presentations using cognitive perspectives (such as the Cognitive Theory of Multimedia Learning, Arousal theory, and Dual Channel processing) to compare teacher experience with a theoretical background. By analyzing collected PowerPoint presentations and interviewing the experienced teachers that created them about their didactic choices, we are able to identify and focus on four aspects of multimedia learning: Pacing, Student Stimuli, Signaling and Redundancy. LÄS MER
2. “Samtidigt så satt ju alla i samma båt” : En kvalitativ studie om vägledarnas upplevelse av användningen av digital vägledning vid gymnasieskolan under covid-19 pandemin
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : The aim of this study was to examine guidance counselors' experience of the transition to digital guidance counseling during the covid-19 pandemic. The guidance counselors attitude towards change, as well as contributing challenges are studied. LÄS MER
3. Digitala hjälpmedel eller stjälpmedel?
Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteternaSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att belysa hur svensklärare som arbetar på gymnasial nivå arbetar och ser på arbetet med digitala verktyg och presentationstekniska hjälpmedel i undervisningen. Arbetet är genomfört med hjälp av en kvalitativ metod som utgår från åtta semistrukturerade intervjuer med åtta behöriga gymnasielärare som i dagsläget undervisar i svenskämnet på gymnasial nivå. LÄS MER
4. En kvalitativ studie om hur IKT kan implementeras i skolan utifrån gymnasielärares perspektiv
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Det pågår en digitalisering av samhället, vilken inte minst är märkbart i skolväsendet. I och med Sveriges digitaliseringsstrategi har informations- och kommunikationsteknik (IKT) intagit en alltmer central roll i läroplanen. Denna förändring påverkar hur lärare organiserar sitt arbete och därmed hur lärandemiljön utformas och skapas. LÄS MER
5. Formativ bedömning i gymnasieskolan : Ett lärarperspektiv på linjära ekvationssystem
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)Sammanfattning : Under många år har formativ bedömning blivit ett begrepp som används flitigt i undervisningsdiskussioner. Detta för att resultatet utav arbetsmetoden varit så positivt. Man har sett att man genom att uppmärksamma elever på deras kunskapsnivå kan lägga upp en mer individuell strategi för hur de ska nå sitt slutmål. LÄS MER