Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. PowerPoint Proficiency in Physics Pedagogy : A cognitive perspective on teacher experience

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Ulf Andersson; Erik Marklund; [2023]
    Nyckelord :cognitive; pedagogy; powerpoint; arousal; pacing; signaling; redundancy; stimuli; physics; didactics; ict; ctml; upper secondary school;

    Sammanfattning : In this small-scale qualitative study we examine PowerPoint presentations using cognitive perspectives (such as the Cognitive Theory of Multimedia Learning, Arousal theory, and Dual Channel processing) to compare teacher experience with a theoretical background. By analyzing collected PowerPoint presentations and interviewing the experienced teachers that created them about their didactic choices, we are able to identify and focus on four aspects of multimedia learning: Pacing, Student Stimuli, Signaling and Redundancy. LÄS MER

  2. 2. “Samtidigt så satt ju alla i samma båt” : En kvalitativ studie om vägledarnas upplevelse av användningen av digital vägledning vid gymnasieskolan under covid-19 pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ann-Sofie Larsson; Rose Ally; [2022]
    Nyckelord :Digital guidance counseling; Information- and communication technology ICT ; Covid-19; Upper secondary school; Cognitive information processing theory CIP ; Bourdieu; Digital vägledning; Informations- och kommunikationsteknik IKT ; Covid-19; Gymnasieskolan; Cognitive information processing theory CIP ; Bourdieu;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine guidance counselors' experience of the transition to digital guidance counseling during the covid-19 pandemic. The guidance counselors attitude towards change, as well as contributing challenges are studied. LÄS MER

  3. 3. Digitala hjälpmedel eller stjälpmedel?

    Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

    Författare :Josefin Skanum; [2022]
    Nyckelord :digitala verktyg; digital kompetens; presentationstekniska hjälpmedel; undervisning; IKT digital tools; digital competence; presentation-technical aids; education; ICT; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att belysa hur svensklärare som arbetar på gymnasial nivå arbetar och ser på arbetet med digitala verktyg och presentationstekniska hjälpmedel i undervisningen. Arbetet är genomfört med hjälp av en kvalitativ metod som utgår från åtta semistrukturerade intervjuer med åtta behöriga gymnasielärare som i dagsläget undervisar i svenskämnet på gymnasial nivå. LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ studie om hur IKT kan implementeras i skolan utifrån gymnasielärares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Moa Norberg; Victor Svensson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det pågår en digitalisering av samhället, vilken inte minst är märkbart i skolväsendet. I och med Sveriges digitaliseringsstrategi har informations- och kommunikationsteknik (IKT) intagit en alltmer central roll i läroplanen. Denna förändring påverkar hur lärare organiserar sitt arbete och därmed hur lärandemiljön utformas och skapas. LÄS MER

  5. 5. Formativ bedömning i gymnasieskolan : Ett lärarperspektiv på linjära ekvationssystem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Benny Andersson; [2021]
    Nyckelord :formative assessment; systems of linear equations; teaching; formativ bedömning; linjära ekvationssystem; undervisning;

    Sammanfattning : Under många år har formativ bedömning blivit ett begrepp som används flitigt i undervisningsdiskussioner. Detta för att resultatet utav arbetsmetoden varit så positivt. Man har sett att man genom att uppmärksamma elever på deras kunskapsnivå kan lägga upp en mer individuell strategi för hur de ska nå sitt slutmål. LÄS MER