Sökning: "IFRS leasing"

Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser innehållade orden IFRS leasing.

  1. 1. IFRS 16:s påverkan på värderelevans : En värderelevansstudie på den svenska aktiemarknaden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Karl Winberg; Jim Eriksson; [2024]
    Nyckelord :IFRS 16; värderelevans; IAS 17; leasing; redovisningsstandard;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi effekten av den nya redovisningsstandarden för leasing, IFRS 16, på värderelevansen av redovisningsinformation på den svenska aktiemarknaden. Syftet är att utvärdera om IFRS 16, som infördes för att öka relevansen och tillförlitligheten i leasingredovisning, har förändrat hur marknaden prissätter redovisningsinformation. LÄS MER

  2. 2. Effekter av en ändrad redovisningsstandard: en jämförelse mellan bolag i Sverige och Spanien och hur de påverkats av IFRS 16 i den finansiella rapporteringen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Axel Brander; Arvid Thorstensson; [2023-06-29]
    Nyckelord :IFRS 16; IAS 17; Leasing; Debt-to-Equity;

    Sammanfattning : IFRS 16 började gälla 1:a januari 2019 där den stora skillnaden var att uppdelningen mellan operationell och finansiell leasing upphörde. Standarden påverkade redovisade anläggningstillgångar och skulder samt fördelningen av operativa kostnader vilket resulterade i förändringar i flera finansiella mått som skuldsättningsgrad, EBITDA-marginal samt räntabilitet på totalt kapital. LÄS MER

  3. 3. Värderelevanseffekter av IFRS 16

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tobias Frisell; Liam Hermansson; [2023-06-27]
    Nyckelord :IFRS 16; leasing assets; EBITDA; value relevance; the Ohlson model;

    Sammanfattning : On January first 2019, the new standard IFRS 16 regarding leasing was implemented. This standard aims to provide a more faithful representation of a company's assets and liabilities and reduce the need for investors to make adjustments in the financial statements. LÄS MER

  4. 4. Risk och lönsamhet före och efter IFRS 16 : En kvantitativ analys av detaljhandelns finansiella ställning före och efter implementeringen av regelverket IFRS 16

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Sandra Lundin; William Köhn; [2023]
    Nyckelord :IFRS 16; IAS 17; Leasing; Key financial ratios; Total risk; financial risk; Operational risk; IFRS 16; IAS 17; Leasing; Nyckeltal; Total risk; Finansiell risk; Rörelserisk;

    Sammanfattning : In January 2019, a new leasing standard called IFRS 16 was implemented because of the criticism received by the previous leasing standard, IAS 17. The main criticism of the previous standard was that significant assets were not being correctly reported on the balance sheet. LÄS MER

  5. 5. Kommunikationsstrategier vid regelförändring: En fallstudie om implementeringen av IFRS 16

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Aleksandar Pijunovic; Hugo Rosén; Elin Woldt; [2023]
    Nyckelord :IFRS 16; Redovisningskommunikation; Standardövergång; IASB:S föreställningsram; Impression management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Uppsatstitel: Kommunikationsstrategier vid regelförändring Seminariedatum: 11 januari 2023 Kurs: FEKH69 Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 HP Företagsekonomiska institutionen, Lunds universitet Författare: Aleksandar Pijunovic, Hugo Rosén och Elin Woldt Handledare: Alexander Hedlund Nyckelbegrepp: IAS 17, IFRS 16, regelförändring, leasing, kommunikation Syfte: Syftet med studien är att undersöka om företags kommunikationsstrategier vid regelförändring kan förklaras med IASB:s förreställningsram respektive impression management. Metod: Kvalitativmetod med en fallstudie Föreställningsram: Referensramen tar grund i de grundläggande kvalitativa egenskaperna i IASB:s föreställningsram samt kommunikationsstrategin impression management. LÄS MER