Sökning: "IKEA-katalogen"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet IKEA-katalogen.
1. Externkommunikation vid nedläggning av projekt : En fallstudie om IKEAs nedläggning av IKEA-katalogen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att öka förståelsen kring hur företag kommunicerar med sina kunder vid nedläggning av projekt. Detta har undersökts med utgångspunkt i hur IKEA kommunicerade med sina kunder efter nedläggning av IKEA-katalogen. Det teoretiska ramverket utgör teorier kring projektnedläggning och kommunikation. LÄS MER
2. Ta vara på tecknen : En semiotisk analys över IKEAs marknads- och varumärkeskommunikation
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera hur IKEA framställer mänskliga- och sociala relationer i sin marknadsföring. Samt, genom analysen, undersöka hur IKEA skapar bilden av företaget, varumärket, reklambudskapet och deras image genom att framställa vissa mänskliga relationer. LÄS MER
3. Det perfekta svenska vykortet : IKEAs framställning av livet i katalogerna 2000-2015
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Den här studien undersöker hur myten om det svenska livet representeras genom IKEA-katalogen. Empirin sträcker sig från år 2000 till år 2015. Detta görs genom Roland Barthes semiotiska bildanalys med inriktning på begreppet myt. Katalogerna från samtliga år studeras och tolkas för att skapa en övergripande bild av varje år. LÄS MER
4. Ikeas retuscherade kvinnor : En kvalitativ studie av Ikeas val att retuschera kvinnor i den Saudiska Ikea-katalogen
Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : On the first of October 2012 the media reported that the women in the Ikea catalogue had been airbrushed in the Saudi edition. Initially the blame was put on either the Saudi government the Islamic culture or the Saudi franchise. LÄS MER
5. Ingen reklam tack! Men gärna Ikea-katalogen : En studie kring vad som händer när marknadsföringen kliver in i sociala forum på Internet
Magister-uppsats, Institutionen för studier av samhällsutveckling och kulturSammanfattning : The social network services (SNS) on the Internet are becoming more common, and are starting to have a higher range of users, which is affecting Internet marketing. We (the authors) have a feeling that a growing online marketing within social networks could interrupt the order of social standards. LÄS MER