Sökning: "IKT Borås 2018"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden IKT Borås 2018.

  1. 1. Digitala verktyg : Förskollärarnas inställning och användning av digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jens Hall; Viktoria Nilsson; [2022]
    Nyckelord :digitalisering; digitala verktyg; förskola; förskollärare; IKT; inställning; lärare; lärplatta;

    Sammanfattning : Inledning I och med att digitaliseringen fått en plats i den reviderade läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) är det inte längre fokus på att digitala verktyg ska användas i verksamheten utan fokus har flyttats till hur de ska användas. Då vi uppmärksammat att den digitala kompetensen hos förskollärare varierar och deras personliga tycken påverkar användningen har vi valt att genomföra denna studie för att undersöka hur förskollärare använder de digitala verktygen i förskolans vardag. LÄS MER

  2. 2. Attityder kring digitala verktyg i förskolans verksamhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Esther Friedländer; Anna Saemi Zirdehi; [2020]
    Nyckelord :digital teknik; ikt; attityder; förskollärare;

    Sammanfattning : Inledning Den digitala utvecklingen i det svenska samhället har hastigt gått framåt. Det har medfört att digital kunskap hos individen har blivit allt viktigare. Förskollärares attityder gentemot arbetet med digitala verktyg i förskolans verksamhet varierar vilket kan få betydelse för barns lärande. LÄS MER

  3. 3. Förutsättningar för digital kompetens i förskolan : pedagogers beskrivning av sitt arbete med digitala verktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Camilla Hultin; Zoja Nilsson; [2020]
    Nyckelord :digital kompetens; förskola; ikt;

    Sammanfattning : I dagens samhälle räcker det inte att säga att barn ska ha digitala verktyg i sin närhet för att det ska kallas digital kompetens (Nilsen 2018, Hernwall 2016). Däremot har barn idag ett mer avslappnat förhållande till teknologin än pedagoger vilket kan leda till stora utmaningar för pedagogerna i förskolan (Bruce & Riddersporre 2019, ss. LÄS MER

  4. 4. Pedagogernas förhållningssätt gentemot digitaliseringen i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kristina Söderquist; Elda Suhonjic; [2020]
    Nyckelord :digitalisering; digitala verktyg; digital kompetens; ikt;

    Sammanfattning : Bakgrund Den 1 juli 2019 började den nya Läroplan för förskolan (Skolverket 2018) att gälla. I den nya läroplanen fanns ett nytt mål som handlar om digitalisering i förskolan. Målet handlar om att barnen ska få en adekvat digital kompetens. LÄS MER

  5. 5. “För att vi har hört att den skulle vara så bra” : En studie om hur förskollärare resonerar kring pedagogisk användning av appar i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carolin Andersson; Sarah Molgaard; [2020]
    Nyckelord :applikationer; förskola; pedagogisk användning; ikt;

    Sammanfattning : I förskolan har digital kompetens och digitala verktyg fått en större roll. I den nya Läroplan för förskolan (Lpfö 2018, s. 15) anges det att förskollärare har fått ett tydligare ansvar att använda digitala verktyg som kan stimulera barns utveckling och lärande. LÄS MER