Sökning: "IKT i en lärandemiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden IKT i en lärandemiljö.

  1. 1. "Allt sånt där är ju språk, egentligen" : Digitala verktyg i förskolans språkutvecklande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Martina Östlund; Sandra Lundqvist; [2020]
    Nyckelord :Digitala verktyg; IKT; professionell digital kompetens; språkutveckling; TPACK;

    Sammanfattning : Samhället vi lever i är i ständig förändring och utveckling. Digitala verktyg som smartphones, surfplattor och applikationer som exempelvis spel, är en stor del av barns vardag. LÄS MER

  2. 2. Augmented reality och dess pedagogiska implikationer : en analys baserad på ett sociokulturellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Karin Revenhorn; Pontus Jansén; [2018]
    Nyckelord :AR; Augmented reality; sociocultural perspective; Vygotsky; ICT; Flow; motivation; learning attitudes; teaching; classroom; Augmented reality; AR; sociokulturellt perspektiv; Vygotsky; IKT; Flow; motivation; interaktivitet; attityd; teknik; praxis modellen; lärande; pedagogik; klassrumsundervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to partly investigate what the application of Augmented Reality tools could look like within the context of formal classroom didactics and partly to discover how these pedagogical tools can be supported from a sociocultural perspective. The study shows that AR (Augmented reality) can provide an increased production of knowledge and motivation, and also develop a significantly more positive attitude towards the learning process and the teaching material. LÄS MER

  3. 3. iPad en kommunikationsbrygga till inkludering? – En studie om ett Skoldatateks insatser kring nyanlända elever

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Camilla Lindskog; Helen Pettersson; [2016-09-15]
    Nyckelord :Skoldatatek; nyanlända elever; skolutveckling; digitala verktyg; iPad; inkludering; kommunikation; undervisning; likvärdighet; pedagoger;

    Sammanfattning : Att ta emot nyanlända elever, som inte behärskar det svenska språket, har blivit en allt vanligare uppgift i den svenska skolan. En framgångsfaktor är att de nyanlända elevernas första möte med den svenska skolan blir positiv då det är avgörande för den fortsatta skolgången. LÄS MER

  4. 4. Jag blir inte snead hela tiden

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Susse Tinz; Vivi-Ann Eliasson; [2013]
    Nyckelord :dyslexi; exkludering; gymnasiet; IKT; ICT; SEN; inkludering; kompensatoriska lärverktyg;

    Sammanfattning : Eliasson, Vivi-Ann & Tinz, Susse (2012). ”Jag blir inte snead hela tiden” – Gymnasieelever med diagnos dyslexi resonerar kring datorn som lärverktyg i klassrummet [So I won’t be eyeballed all the time – Students in secondary school, diagnosed with dyslexia, reason about the computer as a learning tool in the classroom]. LÄS MER

  5. 5. Analys av arbete med hjälp av IKTbaserad undervisning via Tragetons modell för läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Marie Berglund; Camilla Mailert; [2009]
    Nyckelord :IKT; Trageton; läs- och skrivinlärning; modifiering; modell; IT;

    Sammanfattning : I forskning som finns att tillgå står det att det ofta är mer naturligt att lära sig skriva före att läsa. I skrivandet väljer eleverna själva vad som ska stå i texten medan i läsningen så är det en annan författare som skrivit orden. LÄS MER